Misstänker att det aldrig har blivit beskuret och därför bara växt på höjden.
Vad kan jag göra för att rädda det?
Bild 2 är jag inte ens säker på att det är ett fruktträd, men jag misstänker det.
Samma fråga där, går det att rädda?
Vad kan jag göra för att rädda det?
Bild 2 är jag inte ens säker på att det är ett fruktträd, men jag misstänker det.
Samma fråga där, går det att rädda?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 198 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 198 inlägg
Jag blir lite fundersam över rubriken, det är ju inte så att äppelträd dör för att man inte beskär dem utan beskärningen är ju bara till för att öka mängden äpplen och då framför allt på en någorlunda bekväm plockhöjd. Men du kanske menar något annat med ordet "rädda".
När/om du beskär, ta inte för mycket lövbärande massa på samma gång, du bör sprida ut en rejäl beskärning under några år, annars får du tusentals vattuskott året efter, då trädet kämpar för att i första hand ersätta förlorad lövmassa.
Så du ska kanske nöja dig med att kapa av rejält en enda av de olika huvudstammarna var år, och kanske bara ansa lite försiktigt i det andra.
Så du ska kanske nöja dig med att kapa av rejält en enda av de olika huvudstammarna var år, och kanske bara ansa lite försiktigt i det andra.
Lyssna på Mikael L
Problemet med äppelträd som har vuxit sådär är att de långa smala grenarna blir för svaga för att bära upp löv och frukt.
Medicinen är att klippa bort det mesta av årsskotten år efter år efter år så att trädet får växa till sig i grovlek utan att grenarna har någon större längdtillväxt. Kanske korta ned någon huvudstam i året men inte alla på en gång.
Vi har ett äppelträd med samma problem. Då morfar hade blivit för krasslig för att beskära vågade ingen av oss beskära det på ett antal år och till slut orkade det inte bra upp sig själv.
Vi lyckades rädda vårt äppelträd!
Problemet med äppelträd som har vuxit sådär är att de långa smala grenarna blir för svaga för att bära upp löv och frukt.
Medicinen är att klippa bort det mesta av årsskotten år efter år efter år så att trädet får växa till sig i grovlek utan att grenarna har någon större längdtillväxt. Kanske korta ned någon huvudstam i året men inte alla på en gång.
Vi har ett äppelträd med samma problem. Då morfar hade blivit för krasslig för att beskära vågade ingen av oss beskära det på ett antal år och till slut orkade det inte bra upp sig själv.
Vi lyckades rädda vårt äppelträd!
Problemet är att det är ju bara grenar som går ut där den en gång i tiden stöttande stolpen når. Sen är det i stort sett bara en kal stam och några spretande grenar 4 meter upp. Kan inte tänka mig att det håller för att bära upp några äpplen.
På trädet i första bilden så kanske jag kan korta ner 2 dom stammarna där trädet delar sig i toppen och sedan ta lite på grenarna längre ner.
Men kommer det nånsin komma några grenar på den långa delen av stammen som i dag saknar grenar, den delen som är ca 2 meter?
Tack för allas input, jag kan verkligen ingenting om fruktträd!
På trädet i första bilden så kanske jag kan korta ner 2 dom stammarna där trädet delar sig i toppen och sedan ta lite på grenarna längre ner.
Men kommer det nånsin komma några grenar på den långa delen av stammen som i dag saknar grenar, den delen som är ca 2 meter?
Tack för allas input, jag kan verkligen ingenting om fruktträd!
Jodå, äppelträd skjuter grenar lite var som helst. Men jag tycker nästan att det ser ut som att det står tämligen skuggigt. Det verkar väldigt gängligt.
Klicka här för att svara