5 051 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Går det att rädda balkongen? [Bilder] [Katastrof]
Svårt att se av bilderna. Men den ser väl helt ordinär ut. Men du får väl ställa dit en extra tillfällig stolpe innan du tar bort den regeln som är murken. Den står väl på stolpen och är en del av den bärande konstruktionen i balkongenSkumpe skrev:
Jag menar mer med att spika i ändträ utan att använda balkskor. Det har ju glidit ut.GoC skrev:
Har ju fungerat i många år, men så klart inte optimalt.Skumpe skrev:
Ta bort yttre brädorna och dra ihop det hela med Essve WAF-skruv så lär det bli bättre. Finns tillräckligt långa så den ogängad delen går genom båda reglarna. ett par 8 x 200mm i varje regel så lär det inte trilla ner.
Blir skitfult att sätta balkskor i ”taket” under balkongen
Det är byggt ett innertak som döljer allt det och det kommer återbyggas så det estetiska är inga problem så ..GoC skrev:
Har ju fungerat i många år, men så klart inte optimalt.
Ta bort yttre brädorna och dra ihop det hela med Essve WAF-skruv så lär det bli bättre. Finns tillräckligt långa så den ogängad delen går genom båda reglarna. ett par 8 x 200mm i varje regel så lär det inte trilla ner.
Blir skitfult att sätta balkskor i ”taket” under balkongen
Vad mer specifikt är det som är katastrof? Det är mycket sannolikt att ett stort antal hus i området har samma balkong så det är viktig information.C cpalm skrev:
En annan användare i tråden har kallat det normal konstruktion.
Jag kan inget om detta men det jag själv ser är att spikarna glidit ut och att det inte verkar smart att spika i ändträet.
Att bara spika i ändträt så där alltså, som du själv är inne på, när det är en lastbärande konstruktion och det dessutom handlar om personsäkerhet. Jag tänker att som med alla bjälklag vill man ha ett upplag, dvs. att regeln vilar på något så att inte fästelementet (spiken i detta fall) i sig bär lasten. Vilket t.ex. kan åstadkommas med balkskor. (Som ju för övrigt blir inbyggda och osynliga om du skall behålla undertaket.)Skumpe skrev:
Sen måste man även ta hänsyn till konstruktionens beständighet och olika sekundära laster som potentiellt kan uppstå, vridning, förskjutning, skjuvning, lasten från räckets stolpar, osv.
Sen är jag ingen professionell snickare, så jag har ingen aning om det är så där det brukar se ut eller inte.
Nej precis, det reagerade jag också på. Regeln hänger ju i spikarna så att säga. Tack för svar.C cpalm skrev:Att bara spika i ändträt så där alltså, som du själv är inne på, när det är en lastbärande konstruktion och det dessutom handlar om personsäkerhet. Jag tänker att som med alla bjälklag vill man ha ett upplag, dvs. att regeln vilar på något så att inte fästelementet (spiken i detta fall) i sig bär lasten. Vilket t.ex. kan åstadkommas med balkskor. (Som ju för övrigt blir inbyggda och osynliga om du skall behålla undertaket.)
Sen måste man även ta hänsyn till konstruktionens beständighet och olika sekundära laster som potentiellt kan uppstå, vridning, förskjutning, skjuvning, lasten från räckets stolpar, osv.
Sen är jag ingen professionell snickare, så jag har ingen aning om det är så där det brukar se ut eller inte.
Jag kommer byta ut allt som är murket
Kommer köra tryckimpregnerat tror jag
Detta som satt där nu tror jag är obehandlat.
Klicka här för att svara