C cpalm skrev:
Låter väl tyvärr som att det bästa alternativet kanske är att göra som tidigare ägare och låta bordet gå vidare till någon som har bättre möjlighet att ge det den nödvändiga "kärleken". 😢

Men lägg för bövelen inte upp det på Tipp Tapp. Det där bordet förtjänar betydligt bättre än att hamna på tippen.
Jag tror att jag drar iväg ett mail till några snickerier i min relativa närhet först.

Man KAN ju ha tur och få kontakt med någon glad, finurlig och hjälpsam problemlösartyp som kan tänka sig att hjälpa till mot en någotsånär rimlig ersättning.

Eller någon som åtminstone kan erbjuda en ACCEPTABEL lösning.

Jag tänker mig inte en möbelkonservatorisk lagning i världsklass, där man inte ens med svepelektronmikroskop kan förnimma minsta antydan till att skrivbordet någonsin har varit trasigt.

Men jag vill inte ha några väl synliga drivor av lim eller obskyra fogningsprodukter, eller en massa på måfå indragna skruvar till höger och vänster.

T Talisman skrev:
Jag tror att jag drar iväg ett mail till några snickerier i min relativa närhet först.

Man KAN ju ha tur och få kontakt med någon glad, finurlig och hjälpsam problemlösartyp som kan tänka sig att hjälpa till mot en någotsånär rimlig ersättning.

Eller någon som åtminstone kan erbjuda en ACCEPTABEL lösning.

Jag tänker mig inte en möbelkonservatorisk lagning i världsklass, där man inte ens med svepelektronmikroskop kan förnimma minsta antydan till att skrivbordet någonsin har varit trasigt.

Men jag vill inte ha några väl synliga drivor av lim eller obskyra fogningsprodukter, eller en massa på måfå indragna skruvar till höger och vänster.
O Odi et Amo skrev:
[länk]
Frågar ibland efter möbler då hon bedriver utbildning.
Tack!

Jag ska kontakta henne.

Har du någon bild på underredet där man det det mesta av skadan bör det vara rätt så enkelt att se vad som behöver åtgärdas! 🙂

• Gilla
Talisman
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Har du någon bild på underredet där man det det mesta av skadan bör det vara rätt så enkelt att se vad som behöver åtgärdas! 🙂
Ska försöka fixa en bild!

C
T Talisman skrev:
Nä, men precis. Och utöver den kosmetiska aspekten gäller det också att få till en reparation som håller. Infästningen av benen är så klart en extremt utsatt detalj och det räcker inte med lim eller några skruvar. Av auktionsbilderna att döma är grundproblemet den ursprungliga amatörmässiga lagningen, var garanterat bara en tidsfråga innan benen skulle lossna.

• Gilla
Talisman
  • Laddar…
Här är tre foton.

Två visar framsidan av skrivbordet.
Ett av dem visar hur det ser ut på den trasiga sidan (stor glipa, blottad/lös skruv). Det andra hur det ser ut på den motsvarande, icke skadade sidan.

Den tredje bilden visar den lilla träbit som lossnade när en av transportkillarna med våld försökte bända tillbaka bordsbenen.

Svårt att ta fler foton då jag i så fall behöver flytta på skrivbordet, varvid det trasiga benparet med minst 85% sannolikhet ger vika och skrivbordets överdel rasar i golvet.

När skrivbordet levererades och ställdes på plats så lutade hela benparet inåt, c:a 30 grader. Så jag förmodar att benparet knappt sitter fast vid överdelen överhuvudtaget.

• Liten träbit från skrivbord, lossnad under transport, mot svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skrivbordets framsida med synlig glipa och lös skruv på bordsbenet, visar tecken på skada och felmontering.
    Skapa konto
  • Närbild på ett skrivbord där en skruv är delvis lös och en synlig spricka indikerar en skadad del på träet.
    Skapa konto
Tror det skulle vara intressant med att par bilder underifrån uppåt/utåt mot benens infästning. Lägg dig på rygg och slå på telefonens "blixt", så borde det gå utan bryta ryggen eller släpa fram bordet.

• Gilla
Talisman
  • Laddar…
Här är en bild underifrån.

Svårt att få någon vettig bild. Det syns liksom inte så mycket underifrån att benen är paj. Konstigt nog.

• Underifrånvy av ett bord med bruna träben och dekorativa dörrar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Talskog
  • Laddar…
Tillskrev igår inte mindre än 11 stycken olika möbelsnickerier, finsnickerier och liknande via mail. Beskrev problemet och bifogade foton.

Har hittills fått två svar. Det ena från en firma som inte sysslade med just möbelreparationer. Det andra var ett oerhört trevligt svar från en firma som troligen var en aning överkvalificerad för uppgiften, eftersom de just nu är fullt upptagna med att restaurera en välkänd och anrik byggnad i Stockholm. Således hade de inte tid.

Killen skrev, trots det, ett ganska utförligt svar. Han bedömde att en professionell lagning skulle kosta mångdubbelt mer än min antydda smärtgräns, och att det nog var en bättre idé att spana efter ett likadant - fast oskadat - skrivbord på olika auktionssajter.

• Gilla
MaxBackstrom
  • Laddar…
Finsnickare i min närhet fixade mitt ärvda större mahogny-matsalsbord med knäckta 2 ben - lika allvarlig skada som TS'. Då ingick hämtning och lämning. Det gick på 6.000:- för ca 10 år sedan.

Håller tummarna för att någon annan svarar dig positivt!

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Om du har facebook kanske det kan vara idé att fråga i någon grupp för ditt närområde. Har du tur kan du få bra tips eller kanske i bästa fall nån duktig hobbysnickare som vill åta sig ditt skrivbord.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Har fått ytterligare ett svar på min mailförfrågan till diverse snickerier och möbelrenoverare.

En mindre firma som ligger ungefär 1 mil bort.

De påstår sig kunna laga skadan med lim.

Har frågat om de tror sig kunna åstadkomma en riktigt hållbar lagning, d v s att skrivbordet tål belastning i samma utsträckning som innan skadan, för det känns lite meningslöst att lägga tid och pengar på detta om resultatet ändå blir sådant att jag måste hantera skrivbordet med extrem försiktighet.

Inga problem, svarade firman. "Du kommer att kunna hänga på bordet."

Kostnaden är "c:a 5 000 kr inkl moms" varav hälften ska betalas i förväg, av någon outgrundlig anledning.

Transport får jag ordna själv.
Det skulle i så fall bli via någon fixartjänst och jag gissar att det skulle landa på bortåt 3 000 kr tur och retur inkl bärning.

Trots bra pris känner jag mig lite tveksam. Bl a för att de känner sig säkra på att kunna åstadkomma en superstark lagning endast på basis av de foton som jag visat i denna tråd. Sedan är jag principiellt emot att betala i förskott, även om det inte är några jättebelopp som det handlar om.

Kommer att avvakta svar från fler firmor.

T Talisman skrev:
De påstår sig kunna laga skadan med lim.
Är alla bitar kvar och brottytorna hyffsat rena är att ta isär fogen, limma de spruckna träbitarna och sedan limma ihop fogen igen något som borde bli lika starkt som när bordet var nytt. Rätt använt är modernt trälim starkare än de flesta träslag.

Vad det gäller transport skulle jag höra med några lokala flyttfirmor, de brukar utföra möbeltransporter.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Är alla bitar kvar och brottytorna hyffsat rena är att ta isär fogen, limma de spruckna träbitarna och sedan limma ihop fogen igen något som borde bli lika starkt som när bordet var nytt. Rätt använt är modernt trälim starkare än de flesta träslag.

Vad det gäller transport skulle jag höra med några lokala flyttfirmor, de brukar utföra möbeltransporter.
Det är bara en liten träbit som har lossnat helt.

Men benparet sitter uppenbarligen knappt fast vid skrivbordets överdel överhuvudtaget.

Hur brottytorna ser ut vet jag inte.

Bra tips med flyttfirma!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.