Precis som alla andra så vill jag justera in värmen i huset nu när det börjar bli kallt

Så här ser ventilen på våra radiatorer ut. Går det att justera flödet genom att vrida den sexkantiga muttern? Har jättegamla fina termostater som inte verkar stänga längre, men vill inte byta ut pga estetik. Kan man strypa med ventilen istället?
 
  • Sexkantig mutter på en radiatorventil monterad på en vitmålad radiator i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nej de går nog inte att justera. Är det flöde fast termostaten är helt stängd så läcker nog ventilen och behöver bytas.
 
A
Visa bild på termostaterna!
 
Sannolikt att det är termostaterna från femtiotalet som är lite trötta. Jag har ett element nere i källaren nära bergvärmepumpen som inte gick att justera ner helt. Gissar att varmvattnet bara forsade igenom så att värmepumpen trodde att övriga radiatorer var varmare än de egentligen var. Nu flyttade jag ner en annan termostat till källaren (en som jag vet fungerar) och jävlar vilken fräs det blev I resten av huset. För jag har ju försökt fixa problemet genom att justera upp kurvan....
 
  • Vit radiator med termostatventil, potentiellt från 50-talet, nära golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland finns det ju justeringar i termostatdelen. Grundinställd så borde ventilen stänga när termostaten står på noll men ibland kanske man vill ha ett minimflöde.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.