Precis som alla andra så vill jag justera in värmen i huset nu när det börjar bli kallt
Så här ser ventilen på våra radiatorer ut. Går det att justera flödet genom att vrida den sexkantiga muttern? Har jättegamla fina termostater som inte verkar stänga längre, men vill inte byta ut pga estetik. Kan man strypa med ventilen istället?
Så här ser ventilen på våra radiatorer ut. Går det att justera flödet genom att vrida den sexkantiga muttern? Har jättegamla fina termostater som inte verkar stänga längre, men vill inte byta ut pga estetik. Kan man strypa med ventilen istället?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
nej de går nog inte att justera. Är det flöde fast termostaten är helt stängd så läcker nog ventilen och behöver bytas.
Sannolikt att det är termostaterna från femtiotalet som är lite trötta. Jag har ett element nere i källaren nära bergvärmepumpen som inte gick att justera ner helt. Gissar att varmvattnet bara forsade igenom så att värmepumpen trodde att övriga radiatorer var varmare än de egentligen var. Nu flyttade jag ner en annan termostat till källaren (en som jag vet fungerar) och jävlar vilken fräs det blev I resten av huset. För jag har ju försökt fixa problemet genom att justera upp kurvan....
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Ibland finns det ju justeringar i termostatdelen. Grundinställd så borde ventilen stänga när termostaten står på noll men ibland kanske man vill ha ett minimflöde.
Klicka här för att svara

