2 584 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Går det att hitta en köksblandare med högt flöde? Finns regler som styr detta?
Sitter just nu och räknar lite på dimensionering av tappvattenledningar och väntetider på kallt resp. varmt vatten och började i samband med det titta på vilka flöden man fick på en "vanlig" köksblandare.
Standard verkar vara 0.2l/s "som mest", finns massa modeller som har mindre och olika "eko" lägen för mindre flöde.
Säg att man nu har ledningar som klarar att leverera högre flöde till blandaren och att man vill ha detta. Går det ens att köpa? Börjar fundera på om anledningen till att jag inte hittar något som levererar mer är att det kanske finns någon förordning som styr maximalt flöde för blandare. Verkar ju inte orimligt, med tanke att det nuförtiden ofta kommer lagar som begränsar energi etc..
Någon som vet mer om detta? Eller är 0.2l mest en "praktiskt" gräns som de flesta tillverkare använder sig av?
Standard verkar vara 0.2l/s "som mest", finns massa modeller som har mindre och olika "eko" lägen för mindre flöde.
Säg att man nu har ledningar som klarar att leverera högre flöde till blandaren och att man vill ha detta. Går det ens att köpa? Börjar fundera på om anledningen till att jag inte hittar något som levererar mer är att det kanske finns någon förordning som styr maximalt flöde för blandare. Verkar ju inte orimligt, med tanke att det nuförtiden ofta kommer lagar som begränsar energi etc..
Någon som vet mer om detta? Eller är 0.2l mest en "praktiskt" gräns som de flesta tillverkare använder sig av?
Vår köksblandare har ingen luftinblandning, jag uppfattar det som att flödet blir högre än jag är van vid. Det känns jättebra i köket, där är ju inte framsta användningen att tvätta sig som det är i badrummet (och luftinblandningen därmed gör vattenanvändningen mer effektiv).
Vet ej vad flödet är siffermassigt dock.
Blandare till storkök/restauranger brukar ha rätt rejält flöde.A arkTecko skrev:Vår köksblandare har ingen luftinblandning, jag uppfattar det som att flödet blir högre än jag är van vid. Det känns jättebra i köket, där är ju inte framsta användningen att tvätta sig som det är i badrummet (och luftinblandningen därmed gör vattenanvändningen mer effektiv).
Klicka här för att svara