822 läst ·
25 svar
822 läst
25 svar
Går det att få tag på insatsskruven?
Ja, något i den stilen. Hade hoppats på att något av varuhusen jag nämnde har något sånt (då de har öppet imorgon). Så jag kan vara säker på att det går att koppla till nya vattenlåset. Men allt kanske har samma diameter och gängor trots olika tillverkare?Krilleman skrev:
Inget när det kommer till avlopp beträffande vattenlås har en "standard" tråkigt nog.herrenP skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Nja, inom VVS ska man alltid följa monteringsanvisningen. 👍D Dilato skrev:
(Och finns det ingen sådan, bör man undra var man handlar ifrån, för att uppnå en vattensäkersäker installation)
Limma "allt" avråder jag stort ifrån.
Detta bör passa. Om det finns att få tag på under en helg vet jag inte.
https://conturasteel.se/produkt/vattenlas-dubbellada-stucken-sil-contura-pro/
https://conturasteel.se/produkt/vattenlas-dubbellada-stucken-sil-contura-pro/
Här är allt billigt kinaskit och ingenting är tätt från början, så teflontejp och silikon är ett måste precis överallt.Krilleman skrev:
Men det blir till slut tätt och funkar bra, särskilt silikon löser alla möjliga läckor där packningar och gummitätningar inte funkade som avsett i trycklösa system som avlopp.
Det var inte lätt att få tag på grejer idag. Lyckades hitta ett knopphandtag på Hornbach som jag tog isär, tog ur gänginsatsen/expanderhylsan och borrade upp vattenlåset och använde lödkolv för att smälta ner den i hålet. Nu sitter grejerna men det läcker tyvärr lite grann ändå om man tömmer mycket vatten i vasken. Spola med kranen verkar lugnt. Antingen blev väl något snett eller så är packningarna gamla och hårda.
Fick bli att ringa in rörmokare som kollar nästa vecka. Så kör jag med hink under så länge.
Fick bli att ringa in rörmokare som kollar nästa vecka. Så kör jag med hink under så länge.
Nu har rörmokare varit här och satt dit nya grejer. Lika bra då jag inte vågar lite på det gamla systemet. Såhär fint blev det nu:
Vattenlåset sitter inte fast i något. Det går att justera vertikalt. Borde det inte hänga i en krok eller så för att avlasta?
Ska tillägga att jag valde att vrida vinkelröret för flexslangen ansluter så att slangen är bakom rören istället. Annars blev det trångt med allt annat som brukar stå där inne i skåpet. Hoppas att det är okej.
Glömde fråga röris om detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenlåset sitter inte fast i något. Det går att justera vertikalt. Borde det inte hänga i en krok eller så för att avlasta?
Ska tillägga att jag valde att vrida vinkelröret för flexslangen ansluter så att slangen är bakom rören istället. Annars blev det trångt med allt annat som brukar stå där inne i skåpet. Hoppas att det är okej.
Glömde fråga röris om detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden