14 756 läst ·
45 svar
15k läst
45 svar
Går det att dra ny jordkabel till elbilsladdare i befintligt rör? EKKJ till N1XV
Har aldrig diskuterat ts laddning eller körmönster så jag föreslår att vi håller oss till ämnet.B Byggdjuret skrev:Nu diskuterar vi inte laddning. Alla är olika i sina mönster. En del vill kanske ladda fullt andra inte. Att berätta att man inte behöver ladda fullt är inte direkt hjälpsamt.
Vad du missar är en klassiker. Det är att om man nu väljer att dra ny kabel. Vilket jag förstår så är det smart att tänka på framtiden. Då behöver man inte göra om arbetet. Jag förstår fullständigt valet av kabel. Jag skulle gjort likadant. Jag vill nämligen ha möjligheten att ladda lite snabbare ibland. Det handlar om anpassningar efter framtiden. Ingen vet hur laddarna kommer se ut om några år. Inte heller ens körmönster.
Att upplysa om hur man kan tänka har jag däremot gjort.
Det står fritt att dimmentionera sin anläggning hur man vill.
Lite uppdatering. Klev på detta idag med ansatsen att det kommer inte gå alls om man inte försöker...
Grävde ett hål bredvid elvärmarstolpen för att slippa första böjen, kopplade den nya kabeln på den befintliga som @lnilsson föreslog och började dra inne i huset, samtidigt som min fru matade från andra hållet. Kom ett par meter innan det tog stopp. Kopplade på block och talja i en uppställd regel och kom ett par meter till innan det tog stopp (150kg gräns);
Åkte till Biltema och köpte ett "spaklyftblock" för 750kg och körde igång igen. Gick inte fort men gick framåt så länge som man matade samtidigt som man "vevade". Kom en dryg meter i taget, sedan koppla om och köra igen.
Tråkigt och sjukt jobbigt att ligga i ett hål och mata men fungerade, varje gång det var dags att koppla om för en meter till tänkte vi, nu måste det vara sista metern iallalfall.
Jag hade mätt ut avståndet till 20m och med lite extra tänkt max 25m. För att vara säker så köpte jag 30m som nu är helt inmatat i röret men är ändå inte framme inne i huset.
Tänker inte göra om detta jobbet (ca 6h, tungt och tråkigt) med en ny 40m kabel utan funderar på att försöka leta fram en punkt 5-7m in på röret och sedan installera en kopplingsdosa/stolpe på något sätt där för att sedan dra därifrån till laddstolpen med ny kabel. Kan det fungera?
Några andra ideer eller tips på vad jag kan göra nu och gärna input till vad jag kan använda som kopplingsdosa/stolpe "på vägen"?
Grävde ett hål bredvid elvärmarstolpen för att slippa första böjen, kopplade den nya kabeln på den befintliga som @lnilsson föreslog och började dra inne i huset, samtidigt som min fru matade från andra hållet. Kom ett par meter innan det tog stopp. Kopplade på block och talja i en uppställd regel och kom ett par meter till innan det tog stopp (150kg gräns);
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åkte till Biltema och köpte ett "spaklyftblock" för 750kg och körde igång igen. Gick inte fort men gick framåt så länge som man matade samtidigt som man "vevade". Kom en dryg meter i taget, sedan koppla om och köra igen.
Logga in
Skapa konto
Tråkigt och sjukt jobbigt att ligga i ett hål och mata men fungerade, varje gång det var dags att koppla om för en meter till tänkte vi, nu måste det vara sista metern iallalfall.
Logga in
Skapa konto
Jag hade mätt ut avståndet till 20m och med lite extra tänkt max 25m. För att vara säker så köpte jag 30m som nu är helt inmatat i röret men är ändå inte framme inne i huset.
Tänker inte göra om detta jobbet (ca 6h, tungt och tråkigt) med en ny 40m kabel utan funderar på att försöka leta fram en punkt 5-7m in på röret och sedan installera en kopplingsdosa/stolpe på något sätt där för att sedan dra därifrån till laddstolpen med ny kabel. Kan det fungera?
Några andra ideer eller tips på vad jag kan göra nu och gärna input till vad jag kan använda som kopplingsdosa/stolpe "på vägen"?
Det borde gå med lite tur, annars kan du gräva ned n1xv utan rör (35 cm djupt, sand el. likn. runt och varningsband 1 dm ovanför). Blir kanske billigare att göra så om du tänkt låta en elektriker dra kabeln, kan ju ta ett tag att få den igenom röret.
Jag hade inte velat ha en skarv under jord men såklart så går det utmärkt att skarva. Huruvida du sen får in det i röret kan vara lite trixigt.
Har du möjlighet att ansluta en borrmaskin till blocket så slipper du iallafall stå och hissa manuellt.
Om du har riktig tur så kolla om det finns längdangivelse på kabeln. Har du tur är den på rätt håll och kan skvallra om det är långt kvar.
Jag hade nog testat att dra kabeln baklänges och se om det funkar. Gör de det så skarva på den gamla kabeln eller en vajer så kan du kontrollera hur mycket extra kabel som saknas.
Kanske lite sent nu men jag hade dragit en en tråd för kommunikation med.
Har du laddaren på insidan så behöver du minst 2 extra trådar och om du har laddaren på utsidan och vill ha lasta känning behöver du mellan 2 trådar och 8st.
Själv har jag 2 extra trådar för kommunikation med bilen och 3st extra för belysning. Men drog in en 15 trådars.
Och sen dragit till 2 stolpar.
Har du möjlighet att ansluta en borrmaskin till blocket så slipper du iallafall stå och hissa manuellt.
Om du har riktig tur så kolla om det finns längdangivelse på kabeln. Har du tur är den på rätt håll och kan skvallra om det är långt kvar.
Jag hade nog testat att dra kabeln baklänges och se om det funkar. Gör de det så skarva på den gamla kabeln eller en vajer så kan du kontrollera hur mycket extra kabel som saknas.
Kanske lite sent nu men jag hade dragit en en tråd för kommunikation med.
Har du laddaren på insidan så behöver du minst 2 extra trådar och om du har laddaren på utsidan och vill ha lasta känning behöver du mellan 2 trådar och 8st.
Själv har jag 2 extra trådar för kommunikation med bilen och 3st extra för belysning. Men drog in en 15 trådars.
Och sen dragit till 2 stolpar.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Bra jobbat med att få ut kabeln!
De flesta hade nog inte fortsätta
De flesta hade nog inte fortsätta
Tog två ledare från den gamla och två från den nya och tvinnade ihop var för sig med mycket tejp och tejpade ihop dem senare och försökte få dem att bli så jämna och smala som möjligt. Ganska imponerande att de hållit hittils!T Tsdoesds skrev:
@getägg Hade varit bra att lägga i en ny hela vägen, löst eller i ett riktigt rör men har inte tillgång till krypgrunden och det är genom riktigt sur mark med lera, småsten och annat kul så försöker använda befintlig dragning.
@Alexn72 Min förhoppning är att boxen kommer funka med WiFi för kommunikationen och sedan mäta belastningen för balansering inne i huset. Hade jag gjort en nyetablering så hade jag lagt ner riktiga rör så man har sådana möjligheter!
Även om det inte är optimalt så borde det gå att gräva ner en markdosa typ denna från elbutik men optimalt vore att ha någonting i marknivå som går att komma åt om det skulle vara något. Någon som vet någon liten stolpe, miniskåp eller liknande som man kan gömma i en buske eller en liten elbrunn??
Åh nej! Lider verkligen med TS. För kort kabel är ett sådant där rookiemisstag som man bara gör en gång, förhoppningsvis på något lite mindre kritiskt arbete.
Men jag saknar spår av kabelsmörja på bilderna. Om den nya kabeln smorts rikligt borde det gått lättare och lättare.
Personligen skulle jag nog satsat på att backa, med ett ordentligt dragrep i änden istället för den gamla kabeln.
Med lite tur går det mycket lättare åt andra hållet.
Men jag saknar spår av kabelsmörja på bilderna. Om den nya kabeln smorts rikligt borde det gått lättare och lättare.
Personligen skulle jag nog satsat på att backa, med ett ordentligt dragrep i änden istället för den gamla kabeln.
Med lite tur går det mycket lättare åt andra hållet.
Trist, men åtminstone skönt att dom har hållit ihop hittills (speciellt eftersom jag tipsade hur man kan sätta ihop kablarna
), annars är man ju i en betydligt värre sits. Jag brukar tvinna ihop två ledare (för lite extra säkerhet) och vika dom åt varsitt håll (så blir det ingen tjock klump).
Min gissning (baserat på din mätning/kabellängd), vilken kanske kan vara till hjälp vid en uppgrävning av röret, är att det inte går särskilt rakt, varken sidledes eller i djupled. Det skulle ju kunna förklara längden som går åt och motståndet att dra igenom kabeln.
Min gissning (baserat på din mätning/kabellängd), vilken kanske kan vara till hjälp vid en uppgrävning av röret, är att det inte går särskilt rakt, varken sidledes eller i djupled. Det skulle ju kunna förklara längden som går åt och motståndet att dra igenom kabeln.
Det låter inte bra att det går så tungt att dra igenom det. Det är extra viktigt att du isolationstestar kabel innan du ansluter den nu för risken är stor för skador när de går så trögt.
Hos mig fick vi vara 4 som drog när gamla 1 faskabeln skulle bytas mot en n1xv 5g6mm2.
Jag skulle nog bitit i de sura äpplet och beställt en ny kabel som är längre, är inte roligt att ha en skarv svåråtkomligt.
Hos mig fick vi vara 4 som drog när gamla 1 faskabeln skulle bytas mot en n1xv 5g6mm2.
Jag skulle nog bitit i de sura äpplet och beställt en ny kabel som är längre, är inte roligt att ha en skarv svåråtkomligt.
Ja helst skall man väl dra med en strumpa runt manteln när det går så trögt. Nu är det ju inte säkert att det är den nya kabeln som går trögt. Pex mot pex brukar glida rätt bra, och har man dessutom smort ordentligt så. Men man bör nog åtminstone klippa bort en bra bit av dragänden, vilket ytterligare stärker det faktum att kabeln var alldeles för kort.Q jope84 skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag skulle nog välja att skarva i marken. Gör man det ordentligt med rätt prylar så borde det fungera.
Märk ut var skarvningen är eller rita in.
Då vet du exakt var du ska gräva om det händer något. Det kanske inte behövs men finns ingen anledning att inte märka upp
Märk ut var skarvningen är eller rita in.
Då vet du exakt var du ska gräva om det händer något. Det kanske inte behövs men finns ingen anledning att inte märka upp
Skarva kabeln i backen med en gjuthartsskarv, med rätt matr (rätt skarvhylsor och rätt presstång, OBS det finns olika skarvhylsor till olika typer av kardelar) och rätt utfört så kommer skarven att hålla lika länge som kabeln.