Jag har ett fönster i badrummet enligt bild och vill ta bort fodret och ersätta detta och fönstersmygen med stavmosaiken som jag har på den väggen. I smygen tänkte jag lägga vanligt vitt kakel. Tror ni detta är genomförbart? Jag har förstått att det uppstår horisontella skarvar där det ursprungliga mosaikkaklet slutar men kan man skarva på det nya dikt an mot det gamla så att en minimal "osynlig" skarv finns?
Andra tips tas gärna emot då jag vill ha bort allt vad trä heter i ett duschutrymme av naturliga själ......
Ps. Riva väggen är inte ett alternativ då vi gillar rummet och det bara är 6 år gammalt. Och ja, det är vi som gjort denna ursprungliga lösning när vi inte visste bättre *dumstrut på* Ds.
Andra tips tas gärna emot då jag vill ha bort allt vad trä heter i ett duschutrymme av naturliga själ......
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ps. Riva väggen är inte ett alternativ då vi gillar rummet och det bara är 6 år gammalt. Och ja, det är vi som gjort denna ursprungliga lösning när vi inte visste bättre *dumstrut på* Ds.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur långt från själva duschplatsen sitter fönstret?
En översiktlig bild och en måttsatt planritning hade nog hjälpt till i bedömningen.
Med tanke på vad som finns i fönstersmygen är det väl i alla fall knappast vattenbegjutet.
En översiktlig bild och en måttsatt planritning hade nog hjälpt till i bedömningen.
Med tanke på vad som finns i fönstersmygen är det väl i alla fall knappast vattenbegjutet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vete tusan om jag skulle duscha där över huvud taget.
Utom sittande ner i karet.
Men jag skulle absolut inte börja riva i fönsterfoder och föstersmyg-brädor.
Utom sittande ner i karet.
Men jag skulle absolut inte börja riva i fönsterfoder och föstersmyg-brädor.
Grejen är den att ungarna mestadels badar där men dom sitter ju inte still i vattnet...
Jag har nu legat och tänkt på detta och inser att idén inte är så bra men en annan tanke som slog mig nu inatt är att kan man kanske ta bort endast det nedre fodret och kakla upp med mosaik till smygkanten och sedan lägga in kakel på den nedre smygen och silicona, som någon sorts fönsterbräda? Det är ju ändå där vattnet samlas och förstör träet?
Jag har nu legat och tänkt på detta och inser att idén inte är så bra men en annan tanke som slog mig nu inatt är att kan man kanske ta bort endast det nedre fodret och kakla upp med mosaik till smygkanten och sedan lägga in kakel på den nedre smygen och silicona, som någon sorts fönsterbräda? Det är ju ändå där vattnet samlas och förstör träet?
Jag skulle överväga foder i plast och smygar i någon typ av vattenfast skiva, typ Fibo Trespo om det finns i någon neutral färg. Kanske kan skivan även sågas och fräsas till foder. Jag vet inte hur de är uppbyggda, så det kanske inte är möjligt.
Kom ihåg att kakel inte på något vis är vattentätt. Om ni duschar på ett sätt så att det kommer vatten på fönstret eller fodret så kommer det vattnet att rinna in i väggen och orsaka fuktskador. Gör som KOW säger och duscha endast sittande i badkaret.
@Janus82: Jag vet att inte kakel är vattentätt men iom att träet har spruckit av fukt så tänkte jag att ytskickt i kakel är snyggare än trä....
@leby: Har du sett någon som gjort så och i såna fall, har du någon bild på resultatet? Jag var nämligen inne på samma spår i mina tankar igår.
@mattiasp: Var hittar jag foder i plast?
@leby: Har du sett någon som gjort så och i såna fall, har du någon bild på resultatet? Jag var nämligen inne på samma spår i mina tankar igår.
@mattiasp: Var hittar jag foder i plast?
En paxfläkt som är fuktstyrd (går alltid igång när man badar) och dörren oftast öppen eller ej helt stängd.Janus82 skrev:
Sen är det nog mer att färgen flagnar av, inte att själva fodret spricker.
Kanske lutar åt att jag slipar ner färgen, grundar, latexfogar lite snyggt på utsatta ställen och målar igen.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
En snabb googling gav mig bland annat detta:Corpes skrev:
https://www.byggmax.se/inredning/stuckaturer/dörrfoder/dörrfoder-axxent-dx159-vit-p662037
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur vore det med en "gardin" i klar, genomskinlig plast, hängande från en stång över fönstret, med en bredd som väl täcker fönstret? Så att dusch och plask inte kommer in till fönstersmygen.
Med en "gardin" i klar, genomskinlig plast menar jag alltså ett tillklippt duschdraperi.
Sånt här ungefär:
Med en "gardin" i klar, genomskinlig plast menar jag alltså ett tillklippt duschdraperi.
Sånt här ungefär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder