Jag håller på att byta kök i en liten lägenhet och för att få till ett tillräckligt stort kök så hamnar det yttersta bänkskåpet så nära fönstret att det inte kommer kunna öppnas tillräckligt mycket för att lyftas av från fönsterkarmen.

Jag undrar om detta kommer bli problem om man skulle behöva exempelvis byta glas vid en skada eller byta persienn. Eller går dessa grejer att göra med fönstret på plats och halvvägs öppet även om det är jobbigare?

Om det är av intresse så kommer det vara ca 25cm mellan bänken och väggen med fönster där det skulle krävas kanske 55-60cm för att kunna lyfta av fönstret. Huset är från 1939 och det är 3-glasfönster med persienn i idag.

För att försöka konkretisera frågan en gång till: Om en köksbänk skulle placeras så nära fönstret (säg 30cm från väggen så 50 cm från fönstrets gångjärn om man räknar in föndernischen) så att det innersta fönstret inte kan öppnas fullt och lyftas av. Skulle exempelvis glaset och persiennen till det innersta fönstret kunna bytas på det hängande fönstret även om det är lite tight, eller KRÄVER detta att fönstret kan lyftas av?

Citera

Igår, 23:33

• Tomt köksutrymme med fönster nära hörnet och förberedelse för köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Glasmästare verkar föredra att lyfta av fönstret och frakta det till sin verkstad för utbyte. Du kan själv pröva och se om det går att komma åt för att fästa upp en persienn.

Du måste ju också kunna komma åt att t.ex. måla mellan fönstren den dagen det behövs och förr eller senare vill väl föreningen byta ut fönstren.

Går det inte att sätta en grundare skåp (väggskåp som underskåp) närmast fönstret?

Ring nån glasmästare och fråga vad de tycker. Själv är jag skeptisk till lösningen.

Byta fönster går ju om man tar ut karmen med bågen i, om än lite tungt.

Kan du inte ha en lägre avställningsyta på en bit närmst fönstret?

BirgitS BirgitS skrev:
Glasmästare verkar föredra att lyfta av fönstret och frakta det till sin verkstad för utbyte. Du kan själv pröva och se om det går att komma åt för att fästa upp en persienn.

Du måste ju också kunna komma åt att t.ex. måla mellan fönstren den dagen det behövs och förr eller senare vill väl föreningen byta ut fönstren.

Går det inte att sätta en grundare skåp (väggskåp som underskåp) närmast fönstret?
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ring nån glasmästare och fråga vad de tycker. Själv är jag skeptisk till lösningen.

Jag har själv funderat lite i de lösningarna och tycker inte att det blir bra på grund av bänkskivan i sten/komposit som inte blir bra med någon av dessa mindre varianter på slutet.

Egentligen borde man väl kunna öppna fönstret 45 grader, skruva av skruvarna på gångjärnet och sedan lyfta av fönstret med gångjärnet?

BirgitS BirgitS skrev:

Bernieberg Bernieberg skrev:

Jag har själv funderat lite i de lösningarna och tycker inte att det blir bra på grund av bänkskivan i sten/komposit som inte blir bra med någon av dessa mindre varianter på slutet.

Egentligen borde man väl kunna öppna fönstret 45 grader, skruva av skruvarna på gångjärnet och sedan lyfta av fönstret med gångjärnet?

BirgitS
N Nybörjarbyggaren skrev:
Du får nog pröva själv vad som går att göra när det gäller att ta bort, tvätta, komma åt persiennen etc., lite svårt att veta vad som går att göra med just det fönstret i just ditt fall.

BirgitS BirgitS skrev:
Du får nog pröva själv vad som går att göra när det gäller att ta bort, tvätta, komma åt persiennen etc., lite svårt att veta vad som går att göra med just det fönstret i just ditt fall.
Nej jag förstår det, jag tänkte väl mest om någon visste om det fanns kanske byggregler som sa att man inte fick bygga så att fönstret inte kan öppnas helt. Eller om någon visste om det är möjligt att byta glas på ett fönster som sitter på plats och inte är helt öppet om det skulle krävas. För finns det ingen regel som hindrar mig och det går att åtgärda eventuella glas-problem så ser jag inga hinder från att maximera köket. Man vill ju dock inte bygga köket så att det måste demonteras för att byta glas i fönstret om det skulle gå sönder exempelvis

Om det är en bostadsrätt och det berör fönster som ingår i byggnaden skulle jag kontrollera med föreningen. Skulle fönstret ev. gå sönder kan du behöva plocka köksinredning utifrån att du byggt så föreningen inte kan utföra underhåll.

Fönstret tillhör BRF och du får inte hindra de att underhålla/reparera fönstret. Den dagen glaset måste ersättas kommer det att kosta betydligt mer pga dina skåp.
Prata med ordföranden om det, och om du är rädd att det blir ett nej då är din idé inte bra.

A AndersS skrev:
Om det är en bostadsrätt och det berör fönster som ingår i byggnaden skulle jag kontrollera med föreningen. Skulle fönstret ev. gå sönder kan du behöva plocka köksinredning utifrån att du byggt så föreningen inte kan utföra underhåll.
T Thomas_Blekinge skrev:
Fönstret tillhör BRF och du får inte hindra de att underhålla/reparera fönstret. Den dagen glaset måste ersättas kommer det att kosta betydligt mer pga dina skåp.
Prata med ordföranden om det, och om du är rädd att det blir ett nej då är din idé inte bra.
Ja som ni säger är det nog bäst att kolla med BRF.

Det är ju dock inte en fråga av vad som är bra/dåligt utan endast prioritering som jag ser det. Det är ju inte direkt ofta man gör något med fönstrena, typ var 50e år? dessutom är det redan 3-glas. Så om det kostar några tusenlappar mer över 100år för att få ha ett större kök så är det ju väl värt pengarna för mig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.