14 245 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
GÅR det att bygga hus med totalkostnad 1,5 milj?
Vi har tänkt bygga inom två år (förhoppningsvis :
det finns ju såååå många hustillverkare att man blir alldeles rådvill. Har precis tittat på Myresjö och Rörvikshus, samt skickat efter ett antal kataloger. Känns ju otroligt spännande, men man förundras över alla priser
Vilka hus är någorlunda billiga? Vi har räknat med att det får kosta runt 2 miljoner vårt husbygge.
2 miljoner inklusive vad, bara huset, eller hus med tomt, avgifter m.m.? Titta på de billigaste: Älvsbyhus, Smålandsvillan samt Hjältevadshus. Ta sedan en titt på de olika hustillverkarnas lågprisserier som t.ex LB-hus "Ugglanserie" och Eksjöhus "Egnahemserie". Dessa serier är inte sämre än de vanliga husen. De blir istället billigare för att de "masstillverkas", och att ni inte kan göra några större ändringar i ritningarna (men det kan ni istället göra med entreprenören om ni inte väljer totalentreprenad).
Vi har tänkt bygga ett 160kvm stort 1½ plans hus i lösvirke från Fiskarhedenvillan, som heter Doppingen. Huset kostar 604 000:- och då ingår ett jättefint kök från Ballingslöv. Man får välja mellan flera olika luckor. Det ingår inga golv, tapeter, värmepanna eller grund. Säkert nåt mer jag glömt... Vi har satt ett tak på 1,4 milj, och då ska vi göra allt själva. Sambon är snickare i grund och botten så det är ju en fördel
Det jag tycker är häftigt med Doppingen är att det är förhöjd takhöjd i bottenplan! Det är 2,60 eller 2,70(dåligt minne) 
Vi har inte hittat nåt annat, liknande hus, för samma kostnad...
Vi har inte hittat nåt annat, liknande hus, för samma kostnad...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Räknar med att klara mig på 1,5 miljoner totalkostnad, inklusive tomt och anslutningskostander (och en värdelös byggfelsförsäkring :-/) , bygglov (räknar med ca 300000 för detta) men då räknar jag med att göra 'allt' själv (utom grävning och en del av elen), då har jag tänkt att bygga av lösvirke(köpa färdiga fönster och takstolar), och göra ritningarna själv (möjligen någon som gör konstruktionsritningar), Då har jag tänkt ett enplanshus på ca 150kvm med hög standard /isolering och ett garage/förråd (isolerat med golvvärme) på ca 50kvm. kaklade badrum 2 st och klinker på hela golvet, golvvärme och bergvärme med frikyla, jag räknar med att bygga på heltid under 2- 3 år (ca 4000timmar) och räknar mitt arbete som gratis(nöjeskontot). Kommer att göra lite mer noggranna kalkyler framöver, bor i hus idag, och räknar inte med att behöva några dyra byggnadkreditiv eller inteckningar, så jag räknar inte med några extra kostnader för att det tar tid.... 
Har bestämt oss för att bygga ett finskt hus det skulle gå loss på 1,9 mill och då ingick rubbet. Skall tillägga att huset var ca 150 kvm stort då. Vi har tre barn så vi behöver utrymmen. Känns helt värdelöst att bygga ett hus med små sockerbitsrum, kommer bara att ångra det sedan. Tomt och vvs tillkommer naturligtvis i vanlig ordning. Kanonfina hus och hög standard.
Klicka här för att svara