Håller på att lägga cellplast för att gjuta platta. Väggen jag lägger cellplasten mot är minst sagt ojämn. Vertikal ojämnhet har jag löst med fogskum (FM610) som känns tätt och någorlunda stabilt men horisontell ojämnhet är svårare. Har testat att skära skivorna efter sten men svårt att få skivan att följa ojämnheten så pass att det blir en stabil yta. Har funderat på fylla upp med grus då ojämnheten för det mesta är i mitten lagret men kommer då att bli en del oisolerat utrymme. Det är även för stora ytor för att fylla helt med fogskum då det finns risk att cellplasten kommer att vika sig.

Någon som har gjort något liknande tidigare? Hur har ni/hade ni löst det?

Edit:
Såg nu att det svårt att se det på bilderna men stenen mot väggen är inte jämn efter lager två, diffar allt mellan 1-5 cm i höjd.

• Cellplastskivor ligger mot en ojämn murad vägg, omgärdat av grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn murstensvägg med grus lager på marken och ett synligt vitt rör, före installation av cellplast för gjutning av betongplatta.
    Skapa konto
  • Ojämn vägg med pålagd cellplastgolv, fogskum synligt. Ruggig yta mot väggen där grus och isolering delats. Vägg visar tecken på slitage och reparation.
    Skapa konto
J
Du kan fylla med Leca kulor ifall du vill ha bättre isoleringsvärde än fylla med grus..
Alternativt EPS-cement..

• Gilla
Charliesname
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du kan fylla med Leca kulor ifall du vill ha bättre isoleringsvärde än fylla med grus..
Alternativt EPS-cement..
Ja Leca tror jag kommer bli bra så lägger jag mer energi på att täta lager 1 och 3 där det är lättare att få jämnt. Tackar för svar!

Fogskum funkar där också. Lägg dit fogskum ungefär som du behöver och lägg på skivan

Är man inte fogskumsproffs så skulle jag avråda från det faktiskt. Väldigt lätt att skivorna flyttar på sig när skummet expanderar och då har man skaffat sig merjobb.

Leca är betydligt enklare att få bra (och billigare).Det funkar bra både vertikalt och horisontellt.

Fogskumma och skär bort om det blir för mycket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.