Min fru gillar solstolen "Äpplarö" ÄPPLARÖ Solsäng, brun brunlaserad - IKEA
Den är enligt uppgift "brunlaserad" akacia.
Det enda hon inte gillar är den murriga bruna färgen, utan vill hellre ha naturlig akacia, dvs mycket ljusare (som sen bleks av solen när åren går). Det har tydligen varit svårt att hitta solstolar likt denna till ett sådant bra pris, och frågan är om det går att "bleka" denna solstol på konstgjord väg? Jag gissar att lasyren endast är ytlig och att den försvinner av sig själv om den får stå ute i några år. Går det att snabba upp denna process utan att förstöra möbeln eller slipa?
/S
Det enda hon inte gillar är den murriga bruna färgen, utan vill hellre ha naturlig akacia, dvs mycket ljusare (som sen bleks av solen när åren går). Det har tydligen varit svårt att hitta solstolar likt denna till ett sådant bra pris, och frågan är om det går att "bleka" denna solstol på konstgjord väg? Jag gissar att lasyren endast är ytlig och att den försvinner av sig själv om den får stå ute i några år. Går det att snabba upp denna process utan att förstöra möbeln eller slipa?
/S
Ytskiktet är kass och slits ner på mindre än en säsong. Jag behöver också råd om hur jag ska behandla Äpplaröd (som är billig men med riktigt snygg design). Är det bara målning som återstår?S steve5432 skrev:Min fru gillar solstolen "Äpplarö" ÄPPLARÖ Solsäng, brun brunlaserad - IKEA
/S
Jag antar att man kan betsa om den i valfri kulör, men det gäller ju att den gamla betsen är borta först och det är "trärent". Akacia är ett fint trädslag, jag förstår inte varför man har betsat den i nån sorts "mahogny-röd" färg. Jättesvårt att passa in i våran utemiljö.yonna skrev:
För vår del låter det dock positivt att betsen försvinner så pass snabbt.
/S
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Tack för bild. Ja träet som tittar fram är exakt så min fru vill ha möbeln, absolut inte brun. Jag *gissar* att man kan gå på med lasyrtvätt för att få bort resterna och sen helt enkelt måla möbeln med en annan typ av färg. Lasyrer är inte speciellt hållbara verkar det som.yonna skrev:
/S
Vi gjorde iordning gamla utemöbler för några år sedan och behandlade dem med Herdins oljebets och det har hållit sig bra. Det jobbigaste är förarbetet då man helst ska få trärent innan för att få en jämn infärgning.
https://herdins.se/produkt/herdins-oljebets/
https://herdins.se/produkt/herdins-oljebets/
@steve5432 Hur har du gjort? Dags för mig att köra igång men jag har soffa, bord, flera solstolar och pallar jämte två bänkar. Stort jobb om jag ska slipa ner ytskiktet!
Har någon bra idé dykt upp för någon? Priset på Äpplarö är tilltalande, men efter att ha ägt en dynlåda som såg oerhört sorglig ut så är jag inte så sugen på att investera i fler sådana möbler... men om man kunde komma på något sätt att ytbehandla dem så vore det kanon!
Ja, både design och pris är synnerligen tilltalande men kvaliten IKEA's sämts tänkbara. Att slipa ner ytskiktet är inte heller något alternativ då träet är så tunt. Avråder definitivt köp!K kallekarwe skrev:
Tack! Ja, man får väl tugga i sig att man får vad man betalar för... Antagligen värt det i längden att lägga de extra kronorna på bättre kvalitet, även om det svider för stunden.yonna skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden