Jag har en gammal lysrörsarmatur med 3x36W lysrör och glimtändare. Jag fick tag på en ny armatur billigt och tog ner den gamla. Min fråga är om det går att att sätta in 3 LED lysrör i den eller måste jag bygga om den på nåt sätt?
Är det något värde i den annars? Jag har den ute på Blocket för 300 kr men ingen har hört av sig på en vecka.

• Nedtagen lysrörsarmatur med tre tomma fästen och utrustning för 3x36W lysrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte rakt av att sätta i ledrör i den armaturen, utan den måste byggas om, drosslarna & kondensatorn måste bort och glimtändarna måste byglas förbi.

Nu verkar det vara väldigt dumt ljus på bilden, men med tanke på att det står ”Rifa” på kondensatorn så är nog armaturen minst 30 år gammal. Även drosslarna är gamla, står 220V på dom.
Jag skulle tippa på att om du får en 50-lapp för armaturen så ska du vara glad.

alm82 Andreas La Motte skrev:
[länk]

Dessa borde fungera rakt av, då du har 3 drosslar i armaturer borde ju inte rören vara seriekopplade.
Vad tror ni andra? Är det värt att prova på dessa från Biltema eller är det någon annan fördel med att köpa en helt ny armatur?

L
R Rooney skrev:
Vad tror ni andra? Är det värt att prova på dessa från Biltema eller är det någon annan fördel med att köpa en helt ny armatur?
Jag skulle inte sätta ditt sådana i en gammal armatur , köp en ny led i stället , inte många kronor extra ovanpå priset på rören och då är det nya grejer
Du ska ju även ha en ledstarter det blir plus Kr

L Liteavvarje skrev:
Du ska ju även ha en ledstarter det blir plus Kr
Läste du vad som stod i länken samt manualen? Den där ledstarter’n följer med ledröret, så det blir ingen extra kostnad för den.

L
Demmpa Demmpa skrev:
Läste du vad som stod i länken samt manualen? Den där ledstarter’n följer med ledröret, så det blir ingen extra kostnad för den.
Missade att den följde med , men ändå en så gammal armatur och försöka få liv i den som ny ,
är inte i mitt tycke bra ide , men TS bestämmer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.