603 läst ·
19 svar
603 läst
19 svar
Gängtejp eller lin och Locher?
Jag är inte fixerad, jag är novis på detta och vill göra rätt.GK100 skrev:
Frågan är varför du är så fixerad vid uppenbara felaktigheter som antal varv eller att fundera på en oväsentlig siffta 3/4" på rullen. Som nämndes tidigare har du fått tag på mycket tunn tejp därav uppgiften för dimension 3/4". Det betyder inte att du inte kan använda den speciellt inte när du har så täta gängor som dina mässingsdelar.
Hej, jag använder Locktite 55 gängsnöre , bättre än gängtejp eftersom man kan justera kopplingen utan läckage, säljs av de flesta poolbutiker mm.SSSS skrev:
Jag har köpt ett patronfilter från Atlas Filtri. Det är G25 (1”) på det och jag har köpt övergångar till G20 (3/4”) tänkte använda lin och Locher som jag har använt förut med bra resultat till metallrördelar. Dock så står det att man bara får använda PTFE tejp på filtret. Och det har jag inte lika bra erfarenhet av…
Vad kan vara orsaken till att man bara ska använda gängtejp här? Är det för att huset är gjort av plast med en metallinstats?
Kan loctite 577 vara ett alternativ?
[bild]
[bild]
[bild]
Ja det är ju bra och än större anledning att inte stirra sig blind på olika uppgifter som är mer eller mimdre fel eller oväsentliga.SSSS skrev:
Om du inte behöver vara ortodox som våra byggvänner i tråden dvs som tvingas i entreprenader osv kan du kanske göra så här. Det är bra om du repar utvändiga gängan lite om det inte redan är gjort från fabrik men inga överdrifter. Har du pasta lägg lite på gängan även med tejp det har alltid fördelar. Sen som Lordi skrev sträck rejält och lägg 7-8 varv gärna lite koniskt med några fler i slutet. Att du lägger åt rätt håll dvs medurs sett från änden vet du redan. Sen kan du lägga lite pasta utanpå också det har stora fördelar även vid tejp och något vi kan kosta på oss vid hobbyjobb.
Du känner när du är halvvägs om det går rimligt tungt så du får bra hållning när du är i mål. Du märker också om du fått det rätt när tejpen inte följer med ut som en liten check.
Du kan ju enkelt göra pm ifall det jävlas och som du förstår kunde du lika gärma gjort jobbet med sparsam mängd lin. Annars skulle jag rekommendera tex Loctite gänggarn (som redan nämnts ovan) få får du lite från båda världarna och lättjobbat i många fall.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 967 inlägg
Jag använder det istället för lin och locher, tycker det är enklare som sällan-rörmokare.T teuvo tainio skrev:
Installerade vattenfilter för 5-6år sedan, rätt säker på att det var med gängsnöre, och det håller än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden