Vilken använder ni?
Jag får lite olika besked när jag googlar på saken, vilket jag gjorde för att jag inte var helt övertygad om att gängtejp är det bästa på denna typ av kopplingar när man kommer upp i dimnsion (1,5 tum eler 38 mm handlar det om i mitt fall). Funderade då på gängsnöre och en del verkar gilla det. Ytterligare andra rekommenderar olika kemiska produkter som härdar.
Så vad tycker vi experter?
Jag skall koppla in mina ventiler för att styra vattnet mellan badtunnan och IBC-tankarna i garaget (bättre isolering i garaget, dessutom får jag ju tillbaka värmen som läcker). Jag vet att mässing inte kommer att hålla för evigt med klor i vattnet, men det är ett problem för ett annat år. Jag skall dock skaffa mig en PH-mätare och koppla in så att jag har löpande koll på detta med hemautomationen.
Jag får lite olika besked när jag googlar på saken, vilket jag gjorde för att jag inte var helt övertygad om att gängtejp är det bästa på denna typ av kopplingar när man kommer upp i dimnsion (1,5 tum eler 38 mm handlar det om i mitt fall). Funderade då på gängsnöre och en del verkar gilla det. Ytterligare andra rekommenderar olika kemiska produkter som härdar.
Jag skall koppla in mina ventiler för att styra vattnet mellan badtunnan och IBC-tankarna i garaget (bättre isolering i garaget, dessutom får jag ju tillbaka värmen som läcker). Jag vet att mässing inte kommer att hålla för evigt med klor i vattnet, men det är ett problem för ett annat år. Jag skall dock skaffa mig en PH-mätare och koppla in så att jag har löpande koll på detta med hemautomationen.
Produkter som diskuteras: "Gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Gängsnöre röstar jag på. Det sväller inte och fungerar bra på båda materialen. Ska du använda något bättre än det blir det flytande gängtätning, men det är svårt att köpa i vanliga butiker.pacman42 skrev:
Vilken använder ni?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det är inte för att det inte håller tätt. Det är för att linet sväller med en sådan kraft att plastkopplingen kan spricka. Något som utnyttjas när det är metallkopplingar. Bättre med något som ”spjärnar emot” till plastkopplingar, som gängsnöre eller väl pålagd gängtejpIntet skrev:
Linet håller garanterat tätt och iom att jag skall skruva in plast i mässing så hade det nog gått bra (tvärtom är dock som gjort för att missyckas), men...
...när det är så grova kopplingar så blir det väldigt pilligt och kladdigt med lin och lera.
Nu skall jag bara se till att hålla PH över 7,4 så att jag inte får så farlig erosion av zink från mässingen.
...när det är så grova kopplingar så blir det väldigt pilligt och kladdigt med lin och lera.
Nu skall jag bara se till att hålla PH över 7,4 så att jag inte får så farlig erosion av zink från mässingen.
Det med plasten var nytt för mig. Men som du sade, borde det i alla fall gå utmärkt med en utvändig plastgänga.pacman42 skrev:
Linet håller garanterat tätt och iom att jag skall skruva in plast i mässing så hade det nog gått bra (tvärtom är dock som gjort för att missyckas), men...
1 1/2" är inget problem att lina. Det är bara att förbereda med ett mer bredbandliknande lin från dockan.
Jag började min korta karriär med att lina 2" rör till oljetankar.
Här är stigaren till min vedpanna. Så låt inte storleken avskräcka dig😀
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag har använt gängsnöre till hela trädgårdsbevattningen (som är plastbaserad).
Samt till alla rörkopplingar där det behövts hemma.
Samt till alla rörkopplingar där det behövts hemma.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad för lim mellan cellplast och betong?
Golv -
Material för brandskyddskiva mellan cellplast och krypgrundsavfuktare?
Byggmaterial & Byggteknik -
Plasta mellanbjälklag?! 🤔
Lösvirke & Timmerhus -
Rester av gammal plastmatta mellan golvvärm och ångspärr
Golv -
Tips på gummi/plast hörnlist mellan karm o ruta
Fönster & Dörrar