Hade tänkt mig göra lite gängor i trä. Både in och utvändigt. Har skaffat mig gängtapp M30 och gängsnitt M30. Vanliga standard prylar för metall.

Inga problem med invändiga med gängtapp. Provat i lite olika träslag och tycker det funkar bra. Tyvärr får jag inte det att fungera med dom utvändiga gängorna med mitt gängsnitt. Har bara provat i ek för det var vad jag hann med idag. Funkar inte alls. Får inte en hel gänga utan allt smulas sönder.

Någon som prövat att göra utvändig gänga?
Är det fel att göra i ek?
Är det känsligt att det är rundstav på exakt 30mm?
Någon typ av smörja som kan hjälpa?

Tips och trix tar jag gärna emot.
Ska svarva nya ämen i mjukare trä imorgon så får vi se hur det vill sig

Rundstaven får inte ha större diameter än 30mm så mycket vet jag , men hur mycket mindre den kan vara ska jag nog låta vara osagt.. Stigningen är väl 3,5mm så någon 10 dels mm under 30mm är väl ingen fara.
Lycka till ..låter som ett roligt projekt att gänga vanliga gängor i trä.. :)

Skär du utvändiga och invändiga gängor i samma fiberorientering? Jag har bara gjort invändiga gängor och dom blir betydligt bättre tvärs fibrerna än i fibrernas längdriktning. Hoppas du förstod vad jag menade.

Edit...och det kan va svårt att få topparna bra, jag hade inte varit rädd att köra 29mm (eller tom ännu mindre) ämne till en M30. Vad gäller träslag vill du ha hårt och "finporigt", av dom jag har hemma tror jag äpple skulle va klart bäst. Bok känns spontant som ganska bra.

Redigerat:
Jag har gjort invändiga gängor både längs med årsringarna och i ändträet så att säga. Bägge funkade okej.
Rundstaven var såklart längs med årsringarna. Känns som om ämnet skulle bli väldigt klent om man tog ut det på andra hållet, men kanske värt att prova.
Kan tillägga att det bara är utseendet jag är ute efter. Inga krav alls på hållfastighet.

En fundering bara.
Gängsnittet är vasst och skär gängorna, man kanske skulle prova att gänga på en stålmutter först, den skulle mera pressa fram gängorna då den inte är lika vass och gänga sig fram bättre då gängorna är obrutna.
Och kanske kan man sen ta gängsnittet som då har en gänga att följa.

Till så grova gängor brukar man väl kunna köpa ett gängsnitt med lägre profil på gängan så att säga som man kör med först och avslutar med det riktiga snittet? Iallafall har jag använt grövre gängtappar där man körde i två eller tre steg innan man var klar.

Jag tror inte ALLS på det med gängsnitt.
Skulle jag göra detta så sätter jag en överhandsfräs eller liknande med en V-fräs i en metallsvarv och ställer in gängmatningen på 3,5 mm per varv.
Ungefär som när man gör gängor i en svarv.

Protte

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag har svarvat gängor i trä.
Med en fräs med rätt frässkiva monterat i tvärsliden så fräste jag gängor i svarven.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.