F
Gångjärnen har blivit tunga, och luckan stänger dåligt. Är det lönt att försöka smörja upp dem? Hur kommer jag åt dem? de sitter inbyggda på något vis.

Vit spis med keramikhäll och ugn, kontrollknappar, modern köksmiljö, Electrolux Insight.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en öppen ugnslucka, fokus på gångjärnet, köksgolv och plattor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
F fredrik.johansson skrev:
Gångjärnen har blivit tunga, och luckan stänger dåligt. Är det lönt att försöka smörja upp dem? Hur kommer jag åt dem? de sitter inbyggda på något vis.

[bild] [bild]
luckan kan du dra av
gångjärnen tas ut uppifrån
axlarna brukar nötas ut
ev är reservdelarna slut

P
japp gångjärnen finns inte kvar som reservdel längre

F
Ok, tack för att du kollade! låter som det bara är att invänta att det havererar helt och skaffa ny spis då?

Gammal tråd men chansar... Hur vet man om den är byggd i Motala? Har en EKI6551 där luckan låst sig så den inte går att få upp förbi 45 grader, alltså inte till de 30 grader manualen pratar om för att ta loss luckan. Köptes 2015. Allt annat än den där dumma luckan fungerar och gångjärnen finns som sagt inte längre.

BirgitS
Micleg Micleg skrev:
Gammal tråd men chansar... Hur vet man om den är byggd i Motala? Har en EKI6551 där luckan låst sig så den inte går att få upp förbi 45 grader, alltså inte till de 30 grader manualen pratar om för att ta loss luckan. Köptes 2015. Allt annat än den där dumma luckan fungerar och gångjärnen finns som sagt inte längre.
Det bör finnas en etikett, t.ex. på baksidan, där det står Made in ....
Men jag tror att Electrolux la ner fabrik i Motala 2011.

BirgitS BirgitS skrev:
Det bör finnas en etikett, t.ex. på baksidan, där det står Made in ....
Men jag tror att Electrolux la ner fabrik i Motala 2011.
ska kolla, men än så länge har jag bara hittat den silvriga etiketten med produktnumret och texten Made in EC vilket antyder något annat land än Sverige för då hade man väl skrivit det.

Micleg Micleg skrev:
polsk
motala gav upp 2012
du kan prova andra ggj från dessa polska
skillnaden är fjäderns styrka
tex
https://shop.electrolux.se/matlagni...ngjarn-till-ugnslucka-hoger-sida/p/5614549029

Micleg Micleg skrev:
ska kolla, men än så länge har jag bara hittat den silvriga etiketten med produktnumret och texten Made in EC vilket antyder något annat land än Sverige för då hade man väl skrivit det.
på den tiden fick man skriva EU EC men idag står landet

B Bill Algö skrev:
polsk
motala gav upp 2012
du kan prova andra ggj från dessa polska
skillnaden är fjäderns styrka
tex
[länk]
Känns som att det där är en tryckande fjäder medan mitt gångjärn hade en dragande fjäder, men nu hittar jag inte tillbaka till bilden jag hade.

Micleg Micleg skrev:
Känns som att det där är en tryckande fjäder medan mitt gångjärn hade en dragande fjäder, men nu hittar jag inte tillbaka till bilden jag hade.
det tror jag inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.