S
Hejsan

Var får jag tag på denna typ av gångjärn, med justering på karmsidan också?
Varken Hornbach, Bauhaus, Beijer, Byggmax eller Specialbeslag har dem.

Justerbart gångjärn monterat på dörrkarm med synliga skruvar och inställningsmöjlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mats-S
Tycker att det finns en produktkod ingraverad på gångjärnet på karmsidan. Tyvärr kan jag inte googla på det, ser inte vad det står ...
Men du kanske kan tyda den och googla på det, brukar oftast funka för att hitta något, eller åtminstone komma något på spåret :-)

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
EN 1935-13

Det är väl en standard enligt europanorm förmodar jag.

Det står ett M på som nog är en logotyp. Jag misstänker Miller, får leta vidare.

Redigerat:
  • Gilla
Lantliga
  • Laddar…
Det är väldigt likt om än inte identiskt med ASSA N3248-110 TMKSS. Oklart dock var du kan köpa det som privatperson.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Hejsan

Var får jag tag på denna typ av gångjärn, med justering på karmsidan också?
Varken Hornbach, Bauhaus, Beijer, Byggmax eller Specialbeslag har dem.

[bild]
Du kan köpa dom hos en låssmed eller vissa järnhandlare det är en variant av gångjärn 3248-110.
Det finns flera fabrikat/tillverkare av dessa gångjärn, den tillverkaren av dina gångjärn säljer mest till dörrtillverkare och låssmeder.
Det finns även motsvarande från skånebeslag.
Dom säljs även som noname utan något stämplat på dom, det är väldigt vanliga gångjärn bland de vanligaste i nya dörrar.
Gångjärn modell 3248-110 monterat på en dörr, förzinkat med runda hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
Ja jag noterade Att de sitter i alla nya dörrar här och även i alla dörrar på utställning i butiker jag kollade, så lite förvånad att de är så svåra att hitta.

S Snickerick skrev:
Ja jag noterade Att de sitter i alla nya dörrar här och även i alla dörrar på utställning i butiker jag kollade, så lite förvånad att de är så svåra att hitta.
Anledningen till att dom är så vanliga är att det är en symmetrisk urfräsning vilket underlättar dörr och karm tillverkningen.
Det finns även en symmetrisk variant av gångjärnen där samma gångjärn används till både höger och vänsterhängda dörrar.

Gångjärnen är från Metallkompaniet. Hör av dig till Ekstrands Dörrar och Fönster i Osby så kan du säkert få köpa några.

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
Fick du tag på gångjärnen? Jag behöver också köpa och hittar inte heller någonstans.

S
J JohnnyGBG skrev:
Fick du tag på gångjärnen? Jag behöver också köpa och hittar inte heller någonstans.
Nope det blev vanliga till sist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.