Nu är det ju en gammal tråd men när den nu ändå poppat upp igen så kan jag ju passa på att svara på min egen fråga tidigare om centreringskörnare eller "transfer punch".
Jag hittade och köpte ett set från OTD Tools som jag är väldigt nöjd med. De fungerar bra till lite av varje.
https://shop.otdtools.se/product/centreringskornare-25-st-1-13-mm

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jac jac skrev:
Nu är det ju en gammal tråd men när den nu ändå poppat upp igen så kan jag ju passa på att svara på min egen fråga tidigare om centreringskörnare eller "transfer punch".
Jag hittade och köpte ett set från OTD Tools som jag är väldigt nöjd med. De fungerar bra till lite av varje.
[länk]
De är i allmänhet väldigt bra, men fungerar dåligt till gångjärn, eftersom gångjärn m försänkta hål inte har tillräckligt hög "hålvägg" för att transfer punchen ska få något att styra emot.

X xhosa skrev:
Det är därför man skall använda
[länk]
Då spelar det problemet ingen roll!
Mvh Per Funke
Det finns förhoppningsvis olika grader av precision i denna typ av självcentrerande borr. Den sats jag köpte gjorde centreringen lättare men de borr som var inkluderade samt att själva konstruktionens rapplighet ledde till att borren emellanåt stack iväg så det inte blev så centrerat som jag önskade.

Detta ledde till att jag köpte nya taperade borr från Fuller och bytte det gav äntligen ett resultat som var bra.

• Gilla
xhosa
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Så kan det nog ha varit. Men det är extremt svårt att få det bra. Antalet jag gånger jag har lyckats motsvarar nog ungefär slumpen om man skulle hugga lite vilt med dornen i närheten av gångjärnet;) Men det kan klart vara lite skit bakom spakarna också....

Jag har sett gamla gångjärn med mässingsskruv där någon helt käckt har slipat/filat på skruvskallen för att det ska bli helt plant. Det var inte mycket, men litegrann. Det syntes inte förrän jag skruvade ut skruven.
Det var skit bakom spakarna. Idag går det fint med en syl.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.