10 543 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
Gångjärn för idioter, tack!
Jag har denna variant från Festool och har faktiskt provat själva centreringsprincipen och den fungerar ypperligt. Tyvärr finns den endast i 5mm (ska användas vid montering av expansionsbeslag och liknande i Eurostyle-skåp). 3-3,5mm hade gjort att den varit användbar till generell beslagsmontering. Nåja, den följde med på köpet...jac skrev:
Själv skulle jag markera hålen med vanlig försänkare. Rakt genom gångjärnen.[/QUOTE]
Exakt samma problem har jag råkat ut för, desto smäckrare gångjärn desto mer snedmonterat...
Jag brukar alltid tänka "hur gjorde man förr, 1786 monterade man också gångjärn och det blev perfekt..."
Ja hur gjorde man förr?
Hur som helst, det som ligger närmast till hands verkar just vara en vanlig försänkare.
Varför skulle "transfer punch" kräva pelarborr? Det ser bara ut som lite annorlunda körnare med olika diametrar.
Exakt samma problem har jag råkat ut för, desto smäckrare gångjärn desto mer snedmonterat...
Jag brukar alltid tänka "hur gjorde man förr, 1786 monterade man också gångjärn och det blev perfekt..."
Ja hur gjorde man förr?
Hur som helst, det som ligger närmast till hands verkar just vara en vanlig försänkare.
Varför skulle "transfer punch" kräva pelarborr? Det ser bara ut som lite annorlunda körnare med olika diametrar.
Jag ser också transfer punches som körnare med olika diametrar. Skillnaden är att de lättare går att placera i mitten och att de inte tar emot när du gör märke (med en körnare måste du ofta måtta då den är smalare än hålet, eller om den är tjock nog att vara lättmåttad, tar den i kanterna när du slår i märket).Gruvberget skrev:Exakt samma problem har jag råkat ut för, desto smäckrare gångjärn desto mer snedmonterat...
Ja hur gjorde man förr?
Apropå hur gjorde man förr så är väl Bengt rätt man att svara, men en gissning från min sida: Om man se till att gångjärnet sitter på plats i hålet när man gör hålen så man vet det sitter rätt under hela förloppet, och inte vill använda en transfer punch (annars bästa lösningen), så tar man lättast möjliga borrhålare man har och gör hålet med. Med en sådan där gammal borr med handvev och kuggjulet på sidan kan man luta borret så man ser spetsen sitta rätt och sedan titta från alla håll innan man gör några få långsamma varv för att vara säker på att borret inte hamnar vid sidan av märket.
--- Mats ---
Redigerat:
Så kan det nog ha varit. Men det är extremt svårt att få det bra. Antalet jag gånger jag har lyckats motsvarar nog ungefär slumpen om man skulle hugga lite vilt med dornen i närheten av gångjärnetandersmc skrev:
Jag har sett gamla gångjärn med mässingsskruv där någon helt käckt har slipat/filat på skruvskallen för att det ska bli helt plant. Det var inte mycket, men litegrann. Det syntes inte förrän jag skruvade ut skruven.
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Mölnlycke
· 174 inlägg
Om man vill ha hålet mitt i hålet så att säga på ett gångjärn som skall sättas fast med försänkta skruvar, så kan man använda ett centreringsborr. De finns bland annat hos Toolbox (länk: http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat355n-kat382n-kat409n ) och är av fabrikat Trend (de med fräsarna). Har en uppsättning sådana själv och de funkar alldeles utmärkt.
De gånger jag har haft svårt att centrera borrhålet så beror det ofta på dålig virkeskvalitet, att man ligger an mot höstveden och styrs undan. Men annars är det väl inte så svårt att pricka rätt?
Eller så är inte jag lika noga som ni.
Eller så är inte jag lika noga som ni.
Redigerat:
Centreringsborren ser ju riktigt trevlig ut!! Det blir nästa investeringHaendigeHerrn skrev:Om man vill ha hålet mitt i hålet så att säga på ett gångjärn som skall sättas fast med försänkta skruvar, så kan man använda ett centreringsborr. De finns bland annat hos Toolbox (länk: [länk] ) och är av fabrikat Trend (de med fräsarna). Har en uppsättning sådana själv och de funkar alldeles utmärkt.
De här använder jag. Funkar kanon, http://www.rockler.com/product.cfm?page=10610&filter=centre hinge
Det är inget att bry sig om. Toolbox har fantasipriser på alla trendprylar. Det finns prisvärda alternativ från "The ususal suspects", dvs Axminster, Rutlands, Dieter Schmid osv. Jag har bestämt mig för centreringsborr från TFWW, eftersom jag i alla fall skall beställa lite beslag från Brusso därifrån. Tack alla för era tips och råd!andersmc skrev:
Vad sägs om att ha en rundstav eller dylikt i samma diameter som skruvhålen. Skiva upp denna i några tunna skivor och sen provborra efter centrum i skivorna med den borr som sen ska användas till skruvarna. När hålet är på rätt ställe lägger man gångjärnet på rätt ställe och lägger sin skiva i hålet.
https://www.ebay.co.uk/itm/4PCS-DOO...SELF-CENTERING-PILOT-HOLE-REAMER/192035902262mattiasp skrev:
Jag har ett projekt som jag har hållit på med ett par veckor nu. Det är massiv teak, vilket har sina sidor. Besvärligt att limma, vill gärna flisa ur, skämmer verktyg och jag har inte så mycket i virkesförrådet att jag kan kassera någon del. Därför har det blivit mycket mätande och funderande och testfräsningar på spillbitar osv osv. Gångjärn i mässing skulle monteras och det blev efter en del mätande och pyssel perfekta urtag för gångjärnen.
Sen kom ödesmomentet som jag bävade inför; att borra hålen till gångjärnens skruvar. Till slut tog jag mod till mig, borrade hålen och skruvade fast gångjärnen med försänkta skruvar. Mina farhågor besannades. Hålen hade inte blivit perfekt centrererade, och skruvarnas försänkta skallar flyttar gångjärnet så att de inte hamnar där det var tänkt. Skit!
Kan någon vara snäll att berätta för mig hur man lyckas centrera dessa förb--e hål, tack!
Finns det någon fungerade gadget som jag saknar?
sökord på webben: hinge, selfcentering, drill
Jag behöver en också :0)
mvh Per Funke
Redigerat: