Ska sätta en kökslucka i förlängningen mot en skiva (se skiss). Kan dock inte hitta något gångjärn som passar för ändamålet. Tycker att det borde finnas. Någon som vet?
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Googla på pianogångjärn, kanske kan vara något som passar dig?

Grejen är att jag inte vill att gångjärnet ska synas från utsidan.

kantgångjärn ?

Jag har sett sådana, men minns tyvärr inte exakt var. Förmodligen var det i Blums eller Hettich kataloger eftersom jag kikar i dem ibland (båda finns online på deras svenska hemsidor). Vill dock minnas att det var någon form av begränsning i form av att det inte funkade i vissa lägen med innanförliggande luckor eller något i den stilen. Men nu vet du i varje fall två ställen att leta på...

En enkel lösning är annars att montera en bit regel på insidan av skivan (längs med kanten mot luckan) och sedan montera "vanliga" gångjärn i den. Med regelns hjälp blir ju öppningsbehovet detsamma som i vanligt köksskåp.

Det kan vara jag som är trött men ser det inte ut som en omöjlighet?

På första bilden är de fästa kort mot kortsida och på den andra kort mot långsida. Eller?
Är det en dörr/lucka sedd ovanifrån eller en "bardisk" förlängning som man fäller ner?

• Gilla
Davidw
  • Laddar…
Blum har.
Jag har köpt till ett skåp.

Protte

Jag förstår inte om det är en lucka sedd uppifrån eller om det är en bänkskiva sett från sidan.

Hur som hellst tycker jag det ser ut som den vänstra skivan gör något omöjligt, då den vrids 90 grader så ändras det vilket hörn som är "uppe-till-höger" i bild!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.