Hej!

Ska lägga gånggrus på framsidan av huset, där det just nu ser ut som på bifogad bild.

Googlat runt men blir inte klokare på vilket grus som ska användas och eventuellt underlag. Har tänkt mig 8-16 gångsingel, 5 cm tjockt? Ska vara behagligt att gå på.

Behövs det att befintliga småstenarna tas bort helt? Undrar också om det behövs markduk och stenkross/makadam.

Tacksam för all hjälp för att det ska bli så bra som möjligt :)

• Gårdsplan med små stenar och en trätrappa i bakgrunden, omgiven av växter och gruslagt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag valde diabasgrus. Tycker det ligger bättre på pats pga tyngden och ogräs trivs sämre. Underlaget bör packas. (Gillar inte heller duk i trägårn!)

Diabas är inte snällt mot barfotafötter.

• Gilla
Alvin12
  • Laddar…
Det bör gå utmärkt att lägga några enstaka cm makadam eller natursingel på din framsida. Hoppa över markduken, den kommer inte tillföra nått positivt utan gör bara gården fulare om och när den sen sticker upp.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag valde diabasgrus. Tycker det ligger bättre på pats pga tyngden och ogräs trivs sämre. Underlaget bör packas. (Gillar inte heller duk i trägårn!)

Diabas är inte snällt mot barfotafötter.
Hittade inget på stenbolaget när jag sökte på diabasgrus, går det under ett annat namn där?
Tänkte du då diabasgrus över befintligt underlag sedan singel 8-16?

F fribygg skrev:
Det bör gå utmärkt att lägga några enstaka cm makadam eller natursingel på din framsida. Hoppa över markduken, den kommer inte tillföra nått positivt utan gör bara gården fulare om och när den sen sticker upp.
Kan det då läggas direkt på det befintliga underlaget? Ska nämnas att asfalten som syns nederst i bild är några centimeter ovanför småstenarna vilket kanske inte syns.

Om du lägger fint naturgrus ovanpå den befintliga krossen utan duk så efter några år kommer du se att det börjar tränga upp från det undre. Tillslut blir det en blandning av det gamla och nya, jättetrist, blev så för mig så aldrig mer.

Helst skulle man "sprida ut nått" som binder det undre lagret innan man lägger på nytt. Vet dock inte vad det skulle vara. Det som ofta blir fult med markduken är väl om den går sönder och börjar fransa sig samt att det är slarvigt och illa gjort utmed kanterna där den då sticker upp

• Gilla
Alvin12
  • Laddar…
A Alvin12 skrev:
Hittade inget på stenbolaget när jag sökte på diabasgrus, går det under ett annat namn där?
Tänkte du då diabasgrus över befintligt underlag sedan singel 8-16?
Nej - bara gruset på packad yta. Jag missade packningen så nu (efter 20 år) har makadamen börjat krupa upp. (Jag får sätta barnbarnen att plocka ...)

Redigerat:
Claes Sörmland
Lägg ut lite stenmjöl med en skyffel och raka och vibbra, då binds ytan ihop. Sen kan man skyffla ut dekorationsgruset ovanpå.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägg ut lite stenmjöl med en skyffel och raka och vibbra, då binds ytan ihop. Sen kan man skyffla ut dekorationsgruset ovanpå.
Ska jag köra stenmjölet på befintliga småstenar?
Är det bättre att köra på stenmjöl istället för makadam?

Claes Sörmland
Du verkar ju ha någon typ av samkross, kanske 0-18 mm på marken. Men den är rik på lite större (mer 18 mm än 0 mm) stenar. Jag tänkte därför att det är bra att binda dessa lite större stenar med lite stenmjöl.

Du verkar ju ha någon typ av samkross, kanske 0-18 mm på marken. Men den är rik på lite större (mer 18 mm än 0 mm) stenar. Jag tänkte därför att det är bra att binda dessa lite större stenar med lite stenmjöl.
Ok! För 20m2, tror du 1000 kg stenmjöl och 1500 kg gångsingel är tillräckligt? 😀

Claes Sörmland
A Alvin12 skrev:
Ok! För 20m2, tror du 1000 kg stenmjöl och 1500 kg gångsingel är tillräckligt? 😀
Så kring 625 l stenmjöl om man räknar om det, alltså kring 30 mm spritt över hela ytan om 20 kvm. Det tror jag räcker!

Och kring det dubbla gångsingel. Borde vara tillräckligt.

• Gilla
Ymer
  • Laddar…
Så kring 625 l stenmjöl om man räknar om det, alltså kring 30 mm spritt över hela ytan om 20 kvm. Det tror jag räcker!

Och kring det dubbla gångsingel. Borde vara tillräckligt.
Tack. Gällande packningen, är det nödvändigt med vibrator eller kan jag använda en handstamp?

Claes Sörmland
A Alvin12 skrev:
Tack. Gällande packningen, är det nödvändigt med vibrator eller kan jag använda en handstamp?
Jag tror på vibrator här om det ska verkligen sätta sig omedelbart. Det är stor skillnad. Annars får du nog ta det i två steg. På med stenmjölet nu och låt höstens och vinterns regn få det hela att packa sig och binda ihop. Och sen på med dekorationsgruset i vår.

• Gilla
Alvin12
  • Laddar…
Hur hårt en jungfru packar styr man själv, råkar man ha en och det inte är några större ytor så kör. Att packa, vattna och sen packa igen kan vara en variant om man tycker det är svårt att få det nog packat.

• Gilla
Alvin12
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.