15 978 läst ·
163 svar
16k läst
163 svar
Gänga om från M12 till M14, borra eller inte?
Medlem
· Stockholm
· 4 491 inlägg
Jag tror inte det ens är olagligt att göra en felaktig reparation i just detta fall så länge man ändå försökt göra sitt bästa.M MathiasFr skrev:
/W
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
Jag tror det finns en viss samstämmighet. Det räcker för min del. Här i forumet görs förmodligen mycket bättre arbete av forum medlemmar än utanför forumet. Gör ert bästa, ta mindre risker och framförallt, sköt om er!
Stort tack för den goda tonen i denna tråd.
Cheers
Stort tack för den goda tonen i denna tråd.
Cheers
15-20Nm på den som är M14, många drar sina hjulskruvar 2x specat moment år efter år utan problem, det är rätt stor marginal.Workingclasshero skrev:
Vi hade stora problem att ett fäste drog ur helicoil ur gjuten aluminium på många levererade enheter, så chefskonstruktören hos kunden/produktägagen gjorde omfattande dragprovstester.
Jag var inte med på testerna själv men jag litar till 100% på att testerna gjordes rätt.
Det visade sig att en leverantör hade använt recoil eller vcoil (kommer inte ihåg vilken) istället för den specade helicoilen.
Den ena klarade bara typ halva kraften och den andra typ mitt i mellan.
Jag var väldigt tveksam till att det skulle vara så stor skillnad, men efter att leverantören bara körde helicoil försvann problemen helt.
Allt gängat med medföljande tappar.
Tyvärr bottnade ingen varför.
I stål tror jag dock inte skillnaden är så stor.
Men det är fortfarande bara människor, vår lokale SFRO gubbe hade en lösning på vårt problem att vi knäckte drivaxlar som tändstickor, det var att hårdlöda fast ett kopparrör utanpå drivaxeln.Dan_Johansson skrev:
För det är ju mer elastiskt än själva axeln.
På en dragracing bil med 1347whp och delad bakvagn.
Det fick bli 9" med prismacenter, 134mm knutar, 38mm sviktstålsaxlar och custom nav.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Det låter som en lösning från "den gamla goda tiden" .. 😄Gimp skrev:
Men det är fortfarande bara människor, vår lokale SFRO gubbe hade en lösning på vårt problem att vi knäckte drivaxlar som tändstickor, det var att hårdlöda fast ett kopparrör utanpå drivaxeln.
För det är ju mer elastiskt än själva axeln.
På en dragracing bil med 1347whp och delad bakvagn.
Det fick bli 9" med prismacenter, 134mm knutar, 38mm sviktstålsaxlar och custom nav.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
Nähä, det är solklart vad det handlar. Elbil = elmotor!D Dilato skrev:
Det ska ju vara bensinmotor, helst en Alfa Romeo V6, annars blir det inte tillräcklig friktion i skruvförbandet ju😉
Nu är jag som sagt total amatör, men min gissning är att så inte är fallet. Som jag tänker, så skulle det behövas massor av sensorer, och en mycket omfattande genomgång av varje olycka och en strukturerad insamling av all denna data, för att verkligheten ska kunna hamna så nära teorin som du menar. Kanske är vi redan där när det gäller vissa tävlingsbilar med ett team tekniker per bil. Du nämner även ”maskinoperatör”, vilken slags maskin? Tänker att industri-maskiner är något helt annat. Där kan man säkert i vissa fall ha koll på ett helt annat sätt vad som händer än ute i trafiken. Kanske kan vi någon gång i framtiden också hamna där med vanliga fordon. En sak som kommer underlätta är självkörande bilar, som både gör allt mer förutsägbart, men också har en mycket större mängd sensorer/datainsamling.M MathiasFr skrev:Dessa frågor utgår jag ifrån att man att med när man specificerar normen. Händer en olycka så utgår jag ifrån att man förbättrar/korrigerar kraven.
I vilket fall så har man följt normen så är man ansvarfri vid olycka. För de företag och personer som jag känner till som arbetar med sådana konstruktioner eller tillverkning är en sådan norm absolut minimum, ofta överträffar man den. Som jag sa ovan angående test smällen jag var med om där en maskinoperatör med stor sannolikhet hade klivit ur oskadd, det är bättre än vad normen kräver om jag minns rätt.
Vid testet var det en vinkork på en pinne som ersatte operatören. Korken oskadd, inte ens i kontakt med strukturen ....
Tilläg: tillverkaren var (är nog fortfarande) certifierad att göra ett sådant test själva (in house).
Men, jag är tämligen övertygad om att vi inte är där idag. Jag tror inte heller att det är önskvärt att försöka vara där idag. Att allt ska vara så i topptrim, att allt är så förutsägbart tror jag inte funkar, utan att byta ut stor del av bilen väldigt ofta. För att nå dit. utan att miljön/naturen tar för mycket stryk, så skulle vi behöva kunna återvinna i princip 100% av bilen. Det skulle också krävas väldigt stora mängder grön energi, för att återvinna den gamla bilen och skapa en ny, utan någon direkt miljöpåverkan, eller för stora kostnader. Kommer vi någonsin komma dit?
Redigerat:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
Ok, en direkt fråga: Jag vill inte hänga ut denna eller någon annan av mina arbetsgivare så här; Jag hoppas det är ok.
Och nej, jag inte tillräckligt om standards och normer som gäller men kill-gissar att de är betydligt strängare för fordon som färdas på allmän väg, tex bara med tanke på av att man gör krocktester av bilar (släp har jag inte aning om vad som görs för att erhålla typgodkännande)
Och nej, jag inte tillräckligt om standards och normer som gäller men kill-gissar att de är betydligt strängare för fordon som färdas på allmän väg, tex bara med tanke på av att man gör krocktester av bilar (släp har jag inte aning om vad som görs för att erhålla typgodkännande)
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 242 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 242 inlägg
Det rullar ett gäng med bilar på svenska vägar där ägaren eller annan amatörmekaniker bytt tex bromsok. Det kan gå månader innan bilen besiktigas efter bytet men det är fullt tillåtet.
Personligen skulle jag bytt trumman mest för att det är mindre jobb än att gänga om/sätta helicoil och potentiellt ha olika dimension på hjulbultarna.
Besiktningsorganen ger också enbart en ögonblicksbild över fordonets status precis vid det givna tillfället. Som en ”rolig” anekdot kan jag berätta att för dryga 30år sedan så hade mina föräldrar en Opel Rekord. De besiktigade bilen och åkte på resa med tåg. Jag fick uppdraget att hämta dem på tågstationen och tre dagar efter denna besiktning så var det dags att göra just det. På vägen dit gick ena rambalken av. Den var genomrostad… 😳
Personligen skulle jag bytt trumman mest för att det är mindre jobb än att gänga om/sätta helicoil och potentiellt ha olika dimension på hjulbultarna.
Besiktningsorganen ger också enbart en ögonblicksbild över fordonets status precis vid det givna tillfället. Som en ”rolig” anekdot kan jag berätta att för dryga 30år sedan så hade mina föräldrar en Opel Rekord. De besiktigade bilen och åkte på resa med tåg. Jag fick uppdraget att hämta dem på tågstationen och tre dagar efter denna besiktning så var det dags att göra just det. På vägen dit gick ena rambalken av. Den var genomrostad… 😳
Efter 30 år i fordonsverkstad har man sett både det ena och andra som lossnat från fordonen. Men man slås av att det mesta har setat löst och glappat länge innan det slutligen lossnar. Man skruvar upp volymen på radion hellre än att gå ut å titta vad som slammrar och slår.M MathiasFr skrev:Kanske blir min argumentation klarare om jag säger att ni som tycker att man kan göra sådana reparationer ser det hela med skygglappar ?
Jag har personligen åkt bil i Danmark som barn med min familj där bilen framför tappade bakaxeln....
Tänk att ni rullar med bil och släp på en landsväg där ett hjulet lossnar precis där en förälder är ute och går med barn i barnvagn och de studsar upp och far vidare....
Eller att säkerhetsvajern till släpet har sådana skador efter ovarsamt hanterande att den inte fungerar som den ska och därmed inte låser bromsarna precis vid ett mötande fordon
Det är inte de som drar i genomgående skruv och mutter eller drar i 10.9 istället för 8.8 som får problem. Det är de som skiter i att reparera som får problem.
Ungefär så gick det ju med min skåpbil. Jag besiktade den på våren och på sensommaren råkade jag köra fast litet och tryckte in tröskelbottnen. När jag undersökte gick det att sticka in skräpkniven i hålet och dra den längs hela tröskeln utan att det kändes något motstånd fast den borde ha skurit i plåt. Totalt sönderrostat.j.f.s skrev:
Det rullar ett gäng med bilar på svenska vägar där ägaren eller annan amatörmekaniker bytt tex bromsok. Det kan gå månader innan bilen besiktigas efter bytet men det är fullt tillåtet.
Det blev mycket att svetsa.
Jag gjorde så med min släpvagn då bromstrummorna var så dyra. Lämnade in den till fordonslinjen i Kalmar så gängade de upp nya hål istället..M MathiasFr skrev:Det får mig att tänka på tex de personer som säger "jag har kört prickfritt x antal år och har aldrig haft någon olycka eller skadat någon" eller företag/personer som reparerar/underhåller utrustning utan att vara certifierade eller följa standarder och därmed orsaka olyckor, tex en åkattraktion som havererar, ett flygplan som får problem eller ett hjul som trillar av för att skruvar vibrerar loss ....
M12x1,75 är verkligen ovanlig på hjulbultar. Typ enda jag vet om är Volvo V70 tillverkad mellan 97 och 00.V växelventil skrev:
Till TS så skulle jag prova med gängtapp i originalstorlek och nya bultar. Det funkat typ i mer än 9 fall av 10.
Ta det från en gummigubbe.
Klicka här för att svara