Hej
Jag har rör till gamla expansionskärl jag vill plocka bort men undrar hur dom är integrerade i radiator systemet.
Vi har idag jordvärme till vattenburen värme så allt är utbytt utom just dom gamla järnrören.
Vågar jag kapa dessa bara ?
Jag ser ej dom i källartaket där pannan nu står.
Jag har rör till gamla expansionskärl jag vill plocka bort men undrar hur dom är integrerade i radiator systemet.
Vi har idag jordvärme till vattenburen värme så allt är utbytt utom just dom gamla järnrören.
Vågar jag kapa dessa bara ?
Jag ser ej dom i källartaket där pannan nu står.
De brukar vara kopplade på panntoppen och gå raka vägen upp till kärlet. Om du har ett slutet kärl och ett lite högre tryck kan inte den ledningen vara ansluten.
Jag har ett nytt kärl, ett rött slutet tror jag väl det ärD Daniel 109 skrev:
Det skulle nog kunna vara det röret ja.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om vi tittar på bilden, så ser det ut som du har ca. 1 kg tryck i kärlet. Det motsvarar 10m vattenpelare. Så om ditt kärl på vinden sitter på lägre höjd än 10m, över mätaren på bilden. Då skulle det svämma över om den var inkopplad. Såvida du inte har ett väldigt högt hus, så får det anses bevisa att den är urkopplad. Så länge du är absolut säker på att röret du vill kapa verkligen är kopplat till kärlet på vinden, så bör det vara OK att kapa det.
Klicka här för att svara