6 630 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Gammalt (stort) hus upprätta gruppförteckning, enkel metod
Om alternativet är att ta in någon för att göra jobbet för 20' kan i och för sig gör-det-självaren unna sig en hyfsad väl tilltagen verktygsbudget. I synnerhet om man säljer grejorna igen när man är klar med dem.tveksamt skrev:
Och bara ett tidsbesparande tips från en som nyss gjort något liknande, förvisso i en mindre skala...
Säkerställ att alla säkringar, uttag och andra förbrukare är funktionella innan du startar. Det kan äta mycket tid att stöta på något som man tror fungerar som sedan visar sig inte varit funktionellt från start
Säkerställ att alla säkringar, uttag och andra förbrukare är funktionella innan du startar. Det kan äta mycket tid att stöta på något som man tror fungerar som sedan visar sig inte varit funktionellt från start
Tack för tipset! Vad använde du för metod / instrument?M myrstack skrev:Och bara ett tidsbesparande tips från en som nyss gjort något liknande, förvisso i en mindre skala...
Absolut, jämför man 20’ för någon annans arbetstid med prylar och egen tid för 2-5’ är det förstås billigare.C cpalm skrev:
Mitt ifrågasättande var helt enkelt vad bidrar prylen med som man inte får genom att plugga i en lampa i uttaget istället?
Alltså befintlig lampa/radio/dammsugare för 0 kr mot 2000 för en pryl man använder en gång.
Men jag är mycket införstådd med att jag inte vet hur prylen fungerar, den kanske bidrar med något som gör att arbetstiden kan kapas med hälften och då blir det förstås en annan fråga. Någon får gärna upplysa mig om vad den gör/hur den funkar.
Om jag förstod det rätt handlade det primärt om att kunna lokalisera grupperna utan att stänga av strömmen, vilket var ett uttalat önskemål från TS. Annars håller jag med om att det känns lite överdrivet.tveksamt skrev:
Inget magiskt. I mitt kunde jag bryta strömmen i centralen och slå på ström gruppvis och utgå från en radio som gick igång när jag hittat grovt hur gruppen användes och sedan en kombination av testpennor, lampor osv. En testpenna silvertejpad på en pinne kan spara lite rygg och knän om man innan tar ett varv och tar bort doslock. På uttag funkade det habilt. Att trycka in spetsen i ett ormbo av tåtar funkade bättre men i mitt fall handlade det mer om att hitta mellanliggande dosor till matningar längre bort i korridorsstråk där det inte fanns någon förbrukare till gruppen man undersökte. Vet man att allt funkar innan så funkar ju omvända metoden lika bra med att bryta en grupp snarare än som jag gjorde att bryta alltS spomopeter skrev:
Den metod jag tycker går snabbast för att manuellt leta av grupperna till en gruppförteckning är att först gå runt och slå på varenda lampa som man kan slå på, och andra förbrukare som kan slås på utan större problem (dvs vattenkokare funkar inte, då den snart har kokat upp, inte t.ex. mikro heller osv, spis är svårt, kanske ugnen på lite lägre värme, DM/TM/TT är också lite knepigare).
Sen skruva ur samtliga säkringar, sen börja med en säkring på i taget (fast egentligen först börja med misstänkta trefasgrupper, t.ex. spis).
Och med en enda säkring och utrustad med en lampa med stickpropp för uttag (eller spänningsprovare) börja att leta till vad som denna säkring går, sen skruva ur och skruva i nästa säkring.
Sen skruva ur samtliga säkringar, sen börja med en säkring på i taget (fast egentligen först börja med misstänkta trefasgrupper, t.ex. spis).
Och med en enda säkring och utrustad med en lampa med stickpropp för uttag (eller spänningsprovare) börja att leta till vad som denna säkring går, sen skruva ur och skruva i nästa säkring.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack, det ska jag prova om det andra tipset med megger inte fungerar.Mikael_L skrev:
Den metod jag tycker går snabbast för att manuellt leta av grupperna till en gruppförteckning är att först gå runt och slå på varenda lampa som man kan slå på, och andra förbrukare som kan slås på utan större problem (dvs vattenkokare funkar inte, då den snart har kokat upp, inte t.ex. mikro heller osv, spis är svårt, kanske ugnen på lite lägre värme, DM/TM/TT är också lite knepigare).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden