Märker man verkligen om ett dörrhandtag sitter några cm längre ner?
 
Hoppa över tröskel så kanske problemet är löst.

Och städningen blir enklare för robotdammsugaren :)
 
RoTe
Nyfniken skrev:
Märker man verkligen om ett dörrhandtag sitter några cm längre ner?
Nej det märker inte jag i alla fall! Jag har kapat några centimeter i nederkant för enkelhetens skull och det är inget man märker. Alla dörrarna är ju lika.
 
Tackar för alla förslag! Jag får avvakta tills jag har dörren på plats och kan mäta de olika delarna innan jag bestämmer mig för vilken metod som är den bästa.

Det enklaste hade nog varit att kapa 3-4 cm i överkant och limma dit ramen igen, men jag tror att det kommer se märkligt ut pga. dörrens utformning. Dessutom vet jag inte hur långt in i dörren man vågar såga innan man riskerar att träffa på metall (någon som vet?).

De aktuella alternativen är således:

  • Kapa 15 till 20 mm både uppe och nere (och acceptera att handtaget hamnar några cm lägre)
  • Enbart hyvla överstycke och korta karmsidor (ev. även hyvla ner tröskeln lite?)
  • T-list istället för tröskel
  • Köpa måttanpassad dörr
 
Du säger att du har 207 centimeter, således bara 10 mm som ska trollas bort.
En baggis isåfall...bara att kapa lite i karm.
Vill du vara riktigt avancerad så kapa i överstycke(klyv) så ser man inte nått när du har satt foder.
Då har dörröppningen samma mått som standard men överstycket är lite smalare.
 
Höjden på karmen är ju 209 cm så det är 20 mm plus det som försvinner när innergolvet ligger på plats. Som sagt, jag får nog ta mig en funderare när jag köpt dörr + karm. Måste bara få svar från tillverkaren om måttbeställning, och det kan nog ta lite tid såhär i mellandagarna.
 
Du kan nog trolla till det med en standard storlek, är inte allt för många mm som ska bort.
I ovankant kan du ta mycket och i underkant lite och sågar du dörren så har du absolut all plats som krävs.
Hur du än gör så lycka till och ha en fortsatt God Jul!
Mvh
 
Ja, det ska nog gå att få till, men jag känner att jag behöver dörren på plats för att kunna mäta och fundera lite mer på det hela. God jul själv!
 
Behöver du byta karm?
 
Ja, jag vill byta till fräscha grejer rakt igenom. Den gamla karmen är målad ett antal gånger så dörren går inte att stänga ordentligt längre. Har ingen lust att lägga jobb på att anpassa den nya dörren och dessutom slipa + måla karmen.
 
Nyfniken skrev:
Märker man verkligen om ett dörrhandtag sitter några cm längre ner?
Jag märkte inget här hemma, fast jag märkte inte heller att jag hängt 5 innerdörrar av spegelmodell uppochner heller, förrän jag några månader såg en monterad i en katalog och de av någon anledning hängt dörren tvärtemot Hur jag hängt mina. :banghead: . Jag har inte berättat det för min sambo ännu..
 
  • Gilla
LäsLus och 3 till
  • Laddar…
stake skrev:
Jag har inte berättat det för min sambo ännu..
Gör inte det... :D
 
  • Gilla
stake
  • Laddar…
stake skrev:
Jag märkte inget här hemma, fast jag märkte inte heller att jag hängt 5 innerdörrar av spegelmodell uppochner heller, förrän jag några månader såg en monterad i en katalog och de av någon anledning hängt dörren tvärtemot Hur jag hängt mina. :banghead: . Jag har inte berättat det för min sambo ännu..
Är inte alla moderna innerdörrar symmetriska, så samma dörr kan vändas upp-och-ner för höger- eller vänsterhängning?
 
KnockOnWood skrev:
Är inte alla moderna innerdörrar symmetriska, så samma dörr kan vändas upp-och-ner för höger- eller vänsterhängning?
Njet! Det undre fönstret har en mycket bredare bit under sig, tyvärr.
 
Men höger och vänsterhängning behöver man inte vända dörren upponer, det är bara skifta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.