1 689 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fuktigt badrum, gammalt hus, leda ut fukt genom avlopp.
Det blir för fuktigt i vårat badrum, blir mögelfläckar i taket. Det sitter en ventil som går till murstocken. Men ingen fläkt. Tydligen så är det inte bra att leda ut för mycket fukt genom murstocken då den på sikt vittrar sönder om man inte eldar regelbundet. Så alternativ 1 är att göra en ny ventilationskanal med badrumsfläkt för att driva ut fukten. Då badrummet ligger lite dumt till planmässigt så är jag inte så väldigt sugen på det. Jag har funderat på ett annat alternativ (2), nämligen att ha en fläkt med avfuktare som leder ner fukten i avloppet genom t.ex golvbrunnen. Jag har en luftavfuktare med dräneringsslang som jag använt nere i källaren vid behov, men den blir lite opraktiskt i vårt lilla badrum… Det måste ju finnas något liknande för fast installation som ser snyggt ut t.ex för badrum. Jag har googlat men inte lyckats hitta det jag letar efter… Min tankegång kanske även är helt idiotisk, vad vet jag?
Jag skulle vara tacksam för lite bra tips.
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag vet inte dina förutsättningar men jag hade försökt lösa korrekt ventilation. Dvs fläkt ut genom vägg/tak med korrekt kanal osv.
Jag har och har haft badrumsventilation via murstocken länge utan några problem.
Jag skulle tro att eventuella problem uppstår om det är fuktigt och fryser på vintern, men med en fläkt som ständigt är igång borde inte det inträffa.
Jag skulle tro att eventuella problem uppstår om det är fuktigt och fryser på vintern, men med en fläkt som ständigt är igång borde inte det inträffa.
Lös det som man bör, med en bra fläkt som går konstant på lågt flöde och ökar vid dusch. Bor ni i hus?M megen skrev:Det blir för fuktigt i vårat badrum, blir mögelfläckar i taket. Det sitter en ventil som går till murstocken. Men ingen fläkt. Tydligen så är det inte bra att leda ut för mycket fukt genom murstocken då den på sikt vittrar sönder om man inte eldar regelbundet. Så alternativ 1 är att göra en ny ventilationskanal med badrumsfläkt för att driva ut fukten. Då badrummet ligger lite dumt till planmässigt så är jag inte så väldigt sugen på det. Jag har funderat på ett annat alternativ (2), nämligen att ha en fläkt med avfuktare som leder ner fukten i avloppet genom t.ex golvbrunnen. Jag har en luftavfuktare med dräneringsslang som jag använt nere i källaren vid behov, men den blir lite opraktiskt i vårt lilla badrum… Det måste ju finnas något liknande för fast installation som ser snyggt ut t.ex för badrum. Jag har googlat men inte lyckats hitta det jag letar efter… Min tankegång kanske även är helt idiotisk, vad vet jag?
Tack på förhand.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är ett gammalt hus. Byggt 1880. Det är självdrag i huset. Med ventiler på lite olika ställen. Jag kanske borde ställa frågan i ett forum rörande byggnadsvård ist. Murstocken kanske pallar i 20 - 50 år. Men vill helst att det inte ska bli någon åverkan på den överhuvudtaget.
Det går kanske att dra ett rör i murstocken så du skyddar teglet?M megen skrev:
Klicka här för att svara