5 737 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Gammalt Canadakök med smala innermått
Vi har ett gammalt originalkök från mitten av 70-talet. Märket är Canadaköket. Det verkar gediget och så, men vi skulle vilja ha lite modernare inredning i skåpen... mjukt självstängande lådor, utdragbara hyllor osv. Idag har vi bara fasta hyllplan och tröga trä-mot-trä-lådor.
Problemet är bara att innermåtten verkar vara ca 0,5 cm smalare än "standard" (IKEA?).
Canadaköket erbjuder sig att specialtillverka inredning åt oss. Det låter ju jättebra, men även om jag inte har fått något prisförslag än så gissar jag att vi inte kommer att ha råd med det.
Finns det andra tillverkare som har skåpinredning som kan passa tror ni?
Har någon lyckats anpassa IKEAs inredning till att passa aningen smalare skåpstommar?
Problemet är bara att innermåtten verkar vara ca 0,5 cm smalare än "standard" (IKEA?).
Canadaköket erbjuder sig att specialtillverka inredning åt oss. Det låter ju jättebra, men även om jag inte har fått något prisförslag än så gissar jag att vi inte kommer att ha råd med det.
Finns det andra tillverkare som har skåpinredning som kan passa tror ni?
Har någon lyckats anpassa IKEAs inredning till att passa aningen smalare skåpstommar?
kolla firmor som byter luckor på gamla stommar. Du har redan fronter och dom brukar ha möjligheter att montera lådsystem. Troligtvis billigare då du slipper betala för Canadakökets namn, reklam och dyra utställningslokaler en gång till 
gaia
gaia
Jo det gick bra. Vi köpte en av Ikeas insatslådor och testade. De passar faktiskt fast jag trodde att det var för smalt. Så vi tog loss lådfronter och skåpluckor, borrade nya hål i stommen, satte in lådorna och monterade de gamla fronterna. På ett skåp gjorde vi om skåpluckan till en stor lådfront (sån som täcker tre lådor bakom). I ett skåp monterade vi helt enkelt insatslådorna så att man först öppnar skåpdörren och sen drar ut lådorna. Det har hållit och fungerat bra i många år nu.
Klicka här för att svara