1 458 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Gammalt blåbetonghus
Jag har ett hus i blåbetong som verkar ha "sandwich"-konstruktion så om man går igenom ytterväggarna utifrån är det puts, 25cm lättbetongblock, ca 3-5cm stenull, 8-9cm lättbetongblock, puts. Totalt ca 40cm vägg. Funderar lite hur de här nästan 60 år gamla väggarna står sig jämfört med dagens lättbetongväggar (om man bortser från radonet)? Finns det nån risk med den här konstruktionen?
En nackdel som jag ser det är väl att isoleringen är så pass långt in så man tappar mycket av värmelagringskapactiteten. Men samtidigt är väl lättbetongen i sig rätt så isolerande också...
Om man t.ex skulle jämföra med ett trähus från samma tid?
En nackdel som jag ser det är väl att isoleringen är så pass långt in så man tappar mycket av värmelagringskapactiteten. Men samtidigt är väl lättbetongen i sig rätt så isolerande också...
Om man t.ex skulle jämföra med ett trähus från samma tid?
Risk och risk. Gör en radon mätning om du känner att du behöver veta. Man får bara utöka ventilationen om det är flr höga halter. Så länge putsen är hel så du inte får drag så är det väl inget fel på konstruktionen.
MVH Michael
MVH Michael
Radonet har jag koll på. Tänkte andra risker som fuktskador/mögel eller så, med tanke på att isoleringen kanske inte var den bästa på 50-talet?
Klicka här för att svara