Hej jag har ett Mockfjärds hus från 66, och i köket har det varit ett skåp med ventilering i. Någon gång under föregående ägares tid togs det skåpet bort och istället ställdes ett kylskåp/frys.
Problemet är ju då att det blir ett ganska rejält kallras och när det är riktigt kallt så slutar frys och kylskåp att funka eftersom att det blir för kallt.
Så nu tog jag och tog bort gallret som satt där för att se om jag kan sätta in ett kallras stop samt en badrumsfläkt för att dra luft ut den vägen för att överlag bättra på ventilationen i huset (sätter friskluft ventiler i sovrummen och vardagsrum.
Jag noterade då att röret som sitter där är någon form av papprör samt att det är intryckt ett plast rör längst in (se bild). Så nu undrar jag om jag kan lägga in ett nytt plast rör i det gamla (ta bort det andra plaströret) som går hela distansen och som jag ansluter till en enkel badrumsfläkt med variabel hastighet som jag sedan kör på låga hastighet, eller kommer det skapa kondens problem.
Ska jag täta runt det rör jag lägger in och det rör som redan är där?
BIlden är tagen innifrån ut, ventil gallret på utsidan tänkte jag inte röra, trycker bara röret mot gallret.
Mvh
Problemet är ju då att det blir ett ganska rejält kallras och när det är riktigt kallt så slutar frys och kylskåp att funka eftersom att det blir för kallt.
Så nu tog jag och tog bort gallret som satt där för att se om jag kan sätta in ett kallras stop samt en badrumsfläkt för att dra luft ut den vägen för att överlag bättra på ventilationen i huset (sätter friskluft ventiler i sovrummen och vardagsrum.
Jag noterade då att röret som sitter där är någon form av papprör samt att det är intryckt ett plast rör längst in (se bild). Så nu undrar jag om jag kan lägga in ett nytt plast rör i det gamla (ta bort det andra plaströret) som går hela distansen och som jag ansluter till en enkel badrumsfläkt med variabel hastighet som jag sedan kör på låga hastighet, eller kommer det skapa kondens problem.
Ska jag täta runt det rör jag lägger in och det rör som redan är där?
BIlden är tagen innifrån ut, ventil gallret på utsidan tänkte jag inte röra, trycker bara röret mot gallret.
Mvh
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Nu när du inte längre har ett skafferi där så behöver väl ventilen inte vara kvar?
Du kan ju trycka i lite isolering bara så är problemet löst 😇
Du kan ju trycka i lite isolering bara så är problemet löst 😇
Som sagt, vill du inte ha luft den vägen så i med en tuss stenull.
Det yttre röret ser ju annars ut som en återvunnen plasthink?
Det där är gjort någon gång under historien, hade originalutförandet varit kvar från -65 hade det varit eternit.
Det yttre röret ser ju annars ut som en återvunnen plasthink?
Det där är gjort någon gång under historien, hade originalutförandet varit kvar från -65 hade det varit eternit.
Hur vet jag om orginal röret är eternit?Fotografen skrev:
Ja det är det inte, det är runt och känna nästan som wellpapps rör, som man ser i kanten har det ju frasat upp lite medS SvanteC skrev:
Någon som har några tankar om min plan att lägga ett vanligt plast rör i det röret med en badrumsfläkt, och kanske lite isolering mellan det gamla röret och det inlagda plast röret?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad tänker du är risken är om jag lägger ett tunnare 100 mm rör mot yttergallret och ansluter direkt till fläkten. Samt isolering (gullfiber) runt det röret inne i det befintliga röret.
Dvs låter nuvarande rör vara kvar men lägger ett rör till i med isolering runt. Då borde det väll inte vara någon risk att trycka in fukt? Eller missar jag något.
Mvh
Dvs låter nuvarande rör vara kvar men lägger ett rör till i med isolering runt. Då borde det väll inte vara någon risk att trycka in fukt? Eller missar jag något.
Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Renovering av gammal bordslampa; hur lossa gänga på undersidan?
El -
Kan det finnas asbest i detta ventilationsrör till gammal köksfläkt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta bort gammalt golvlim utan att skada klinker
Golv -
Ångspärr innan golv på gammalt betong/flyt-golv? Hjälp!
Golv -
Typskylt gammal Cylinda Sverigetvätten
Vitvaror