God kväll gott folk, jag är i fart att renovera om badrummet och har en sån här termostat till radiatorn som jag vill byta ut men jag läste en annan tråd (för 10 år sedan) med just den här termostaten och han fick rådet att byta ut ventilen helt och hållet till en nyare. Plus att skiten läcker.. Jag har bara ett bekymmer med detta och det är att jag inte kan stänga av vattnet till lägenheten för att avstängningen i källaren gått sönder så då måste dom stänga av för hela huset och det är jag inte speciellt intresserad av.. Vad gör jag? Hjälp mig guys!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser förövrigt inte ens ut som en termostat, någon som vet vad det är?
En vanlig elementventil från 60-talet. Problem att de ofta droppar vatten när de blir gamla. Lossa på skruven i ratten och få loss ratten som sitter på en kona. Dra åt tätningsmuttern lite med en skiftnyckel så kanske droppet slutar.
Att axeln sedan går så trögt att det inte fungerar att vrida med ratten är nästa problem.
Med en polygriptång kan man dock vrida på axeln och ställa in varmen.
Att axeln sedan går så trögt att det inte fungerar att vrida med ratten är nästa problem.
Med en polygriptång kan man dock vrida på axeln och ställa in varmen.
Hur ser det ut undertill där rören kommer ut ur vägg/golv?
Finns det plats för att frysa rören och byta termostat/returventil? (Ca 6cm rakt rör behövs minst)
En sådanhär har vi på jobbet, funkar fint. Men det tar en stund att frysa.
Finns det plats för att frysa rören och byta termostat/returventil? (Ca 6cm rakt rör behövs minst)
En sådanhär har vi på jobbet, funkar fint. Men det tar en stund att frysa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle vara ett alternativ ändå, går det att hyra såna på cramo, hyreslandslaget eller liknande?
Jag lyckades få bort droppandet, men jag ska ta bort dom tillfälligt för renovering och då är jag rädd att de börjar läcka..danne_08 skrev:
Någon som har en bra bild på hur man stänger av returventilen när jag ska ta bort radiatorn tillfälligt?
Hittade något här:
https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/4828230.pdf
Kan detta vara någorlunda ackurat?
Hittade något här:
https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/4828230.pdf
Kan detta vara någorlunda ackurat?
Redigerat:
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Hur gick det Alexander.
Jag med har samma termostat som nu har börjat läcka vatten.
Jag luftade elementen då det börjar bli lite kallare nu. Och i sovrummet så såg jag att det började läcka bakom vredet.
Jag vred till max på vredet och det läckte mer. Vred till min och det läckte lite mindre,
Nu skruvade jag bort plast vredet och motionerade fram och tillbaka. När jag nu har det på öppet läge så droppar det sakta, kanske var 10-20 sekund.
Hur löste du ditt?
Jag med har samma termostat som nu har börjat läcka vatten.
Jag luftade elementen då det börjar bli lite kallare nu. Och i sovrummet så såg jag att det började läcka bakom vredet.
Jag vred till max på vredet och det läckte mer. Vred till min och det läckte lite mindre,
Nu skruvade jag bort plast vredet och motionerade fram och tillbaka. När jag nu har det på öppet läge så droppar det sakta, kanske var 10-20 sekund.
Hur löste du ditt?
Gammal tråd, men menar du att det är den BAKRE ratten (muttern?) man vrider på? eller vad exakt är "axeln" i en sån här pryl?J johanpelle skrev:En vanlig elementventil från 60-talet. Problem att de ofta droppar vatten när de blir gamla. Lossa på skruven i ratten och få loss ratten som sitter på en kona. Dra åt tätningsmuttern lite med en skiftnyckel så kanske droppet slutar.
Att axeln sedan går så trögt att det inte fungerar att vrida med ratten är nästa problem.
Med en polygriptång kan man dock vrida på axeln och ställa in varmen.
Hur gick det med detta?N Ny Husägare 2012 skrev:Hur gick det Alexander.
Jag med har samma termostat som nu har börjat läcka vatten.
Jag luftade elementen då det börjar bli lite kallare nu. Och i sovrummet så såg jag att det började läcka bakom vredet.
Jag vred till max på vredet och det läckte mer. Vred till min och det läckte lite mindre,
Nu skruvade jag bort plast vredet och motionerade fram och tillbaka. När jag nu har det på öppet läge så droppar det sakta, kanske var 10-20 sekund.
Hur löste du ditt?
Sitter med liknande problem med droppande ventiler...
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
NiklasPEN skrev:
Jag lyckades få den att sluta droppa genom att skruva loss muttern, dra ny gängtejp, och skruva tillbaka alltNiklasPEN skrev:
