God kväll gott folk, jag är i fart att renovera om badrummet och har en sån här termostat till radiatorn som jag vill byta ut men jag läste en annan tråd (för 10 år sedan) med just den här termostaten och han fick rådet att byta ut ventilen helt och hållet till en nyare. Plus att skiten läcker.. Jag har bara ett bekymmer med detta och det är att jag inte kan stänga av vattnet till lägenheten för att avstängningen i källaren gått sönder så då måste dom stänga av för hela huset och det är jag inte speciellt intresserad av.. Vad gör jag? Hjälp mig guys!

Gammal termostat på en radiator med synliga slitage och tecken på läckage mot en vit texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karl -henrik korva
  • Laddar…
Det ser förövrigt inte ens ut som en termostat, någon som vet vad det är?
 
En vanlig elementventil från 60-talet. Problem att de ofta droppar vatten när de blir gamla. Lossa på skruven i ratten och få loss ratten som sitter på en kona. Dra åt tätningsmuttern lite med en skiftnyckel så kanske droppet slutar.
Att axeln sedan går så trögt att det inte fungerar att vrida med ratten är nästa problem.
Med en polygriptång kan man dock vrida på axeln och ställa in varmen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Krilleman
Hur ser det ut undertill där rören kommer ut ur vägg/golv?

Finns det plats för att frysa rören och byta termostat/returventil? (Ca 6cm rakt rör behövs minst)

En sådanhär har vi på jobbet, funkar fint. Men det tar en stund att frysa.

Rörfrystningsmaskin REMS Frigo 2 med tillbehör och sprayflaska för installation och underhåll av rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske skulle vara ett alternativ ändå, går det att hyra såna på cramo, hyreslandslaget eller liknande?
 
Jag har likadana ventiler på mina radiatorer och dom läcker.
Om jag öppnar dom helt upphör läckaget, prova det först.
I ett badrum gör det väl inget om det blir lite för varmt.
 
danne_08 skrev:
Jag har likadana ventiler på mina radiatorer och dom läcker.
Om jag öppnar dom helt upphör läckaget, prova det först.
I ett badrum gör det väl inget om det blir lite för varmt.
Jag lyckades få bort droppandet, men jag ska ta bort dom tillfälligt för renovering och då är jag rädd att de börjar läcka..
 
Hos mig är det spår för en vanlig mejsel, det är bara att ta bort locket och titta.
 
Hur gick det Alexander.
Jag med har samma termostat som nu har börjat läcka vatten.
Jag luftade elementen då det börjar bli lite kallare nu. Och i sovrummet så såg jag att det började läcka bakom vredet.
Jag vred till max på vredet och det läckte mer. Vred till min och det läckte lite mindre,
Nu skruvade jag bort plast vredet och motionerade fram och tillbaka. När jag nu har det på öppet läge så droppar det sakta, kanske var 10-20 sekund.
Hur löste du ditt?
 
J johanpelle skrev:
En vanlig elementventil från 60-talet. Problem att de ofta droppar vatten när de blir gamla. Lossa på skruven i ratten och få loss ratten som sitter på en kona. Dra åt tätningsmuttern lite med en skiftnyckel så kanske droppet slutar.
Att axeln sedan går så trögt att det inte fungerar att vrida med ratten är nästa problem.
Med en polygriptång kan man dock vrida på axeln och ställa in varmen.
Gammal tråd, men menar du att det är den BAKRE ratten (muttern?) man vrider på? eller vad exakt är "axeln" i en sån här pryl?
 
  • Termostatknopp avlägsnad från radiatorventil, synliga skruvtrådar, röd pil pekar mot ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Ny Husägare 2012 skrev:
Hur gick det Alexander.
Jag med har samma termostat som nu har börjat läcka vatten.
Jag luftade elementen då det börjar bli lite kallare nu. Och i sovrummet så såg jag att det började läcka bakom vredet.
Jag vred till max på vredet och det läckte mer. Vred till min och det läckte lite mindre,
Nu skruvade jag bort plast vredet och motionerade fram och tillbaka. När jag nu har det på öppet läge så droppar det sakta, kanske var 10-20 sekund.
Hur löste du ditt?
Hur gick det med detta?
Sitter med liknande problem med droppande ventiler...
 
NiklasPEN NiklasPEN skrev:
Hur gick det med detta?
Sitter med liknande problem med droppande ventiler...
Hej NiklasPEN.
Kommer inte riktigt ihåg.
Jag vet att jag bytte ventil till en ny.
Men jag vill minnas att på den ena i källaren så tog jag isär och rengjorde och satte ihop och då läkte det inte mera.
 
  • Gilla
Joeddl
  • Laddar…
N Ny Husägare 2012 skrev:
Hej NiklasPEN.
Kommer inte riktigt ihåg.
Jag vet att jag bytte ventil till en ny.
Men jag vill minnas att på den ena i källaren så tog jag isär och rengjorde och satte ihop och då läkte det inte mera.
Toppen då provar jag det!
 
NiklasPEN NiklasPEN skrev:
Hur gick det med detta?
Sitter med liknande problem med droppande ventiler...
NiklasPEN NiklasPEN skrev:
Hur gick det med detta?
Sitter med liknande problem med droppande ventiler...
Jag lyckades få den att sluta droppa genom att skruva loss muttern, dra ny gängtejp, och skruva tillbaka allt :) hoppas det löser sig för dig med!
 
  • Gilla
NiklasPEN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.