Det måste vara Brabant. Av någon anledning har Brabant sämre rykte än smaragd men sådär ser välskötta Brabanthäckar ut.

Jag baserar det även på dess höjd. En smaragd hade aldrig blivit så tät och fin högst upp oavsett ålder.

T TobLob skrev:
Testat 3 appar. Alla säger samma. Thuja occidentalis vilket är liksom nivån över barbant och smaragd (och 100+ andra sorter tydligen)

Hmm svårt detta.
Gick ut och plocka från egna häckarna.

Smaragd överst och Brabant underst. Tycker det är rätt tydligt vilken din är lik sen skulle det ju såklart kunna vara någon av alla de hundratals varianterna.

• Två kvistar, en Smaragd ovanpå och en Brabant nedanför, ligger på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Gick ut och plocka från egna häckarna.
Där kom facit.

Har en +20 år gammal Brabanthäck och den är riktigt tät om den trimmas hårt.

Håll kontrollen över bredd och höjd när ni kan för de sticker med åren i väg trots att de trimmas. Ganska besvärligt att såga av topparna när häcken är 1,5 meter bred i toppen. Har sett ganska många thujahäckar där ägarna sedan länge givit upp och låter dem växa fritt.

Ja, det känns ju absolut som att min häck växer mer "Uppåt" som en brabant när man tittar på barren, till skillnad mot en solfjäder som smaragd.

Blir dock nästan lite orolig att jag har någon annan variant nu dock....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.