Bronken UGG skrev:
Tufft.
Ok, då håller jag tyst tills jag kommer på nåt :)
Ingen fara, alla idéer är välkomna!!
 
Alla idéer sade du.;)

Med risk för att metallen kan ändra utseende.
Testa att värma ordentligt med gasol o se om det smälter eller löser det.
Sedan snabbt in o rota med någon grövre tråd typ najtråd för att försöka få ut skitet.
 
Om du kör klenspänning räcker det ju med en ledare, mässingsarmarna kan agera återledare.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
jackt jackt skrev:
Skulle kanske kunna få plats med en liten transformator i centrumdelen.
Där sitter det sedan två halvklot på vardera sida. Så lite volym finns det.
Mät och kolla om det finns en dostrafo som kan passa, lite svårt att bedömma hur gott om plats det är där.

5-56 eller nått fettlösande biltvättmedel kanske?
 
jackt jackt skrev:
Ingen fara, alla idéer är välkomna!!
Okey då!

Gänga in en smörjnippel i lämplig ände:

Smörjnippel i metall för att pressa in fett med högt tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sen pressar du in "tjockt" fett med högt tryck:
Manuell fettpress för att injicera fett med högt tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med lite tur pressar du med den gamla kabeln ut. Skulle detta lyckas bör du nog även köpa en lott för då är det din turdag...
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Prova att göra en flexibel borr. Ta en bit lagom styv o tjock stålvajer, kör den i borrmaskinen och försök låta den agera borr.
 
  • Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
Bronken
Tillbaka, har tänkt utanför boxen.

Well:
Illustration av en person i arbetskläder som blåser glas, med närbild på elkabel och ornamentalt metallstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 11 till
  • Laddar…
Lyckas du inte med flöjtspelandet :) kanske du kan borra hål i armen och försöka fiska upp gammelkabeln med en liten fjäderkrok.
Sedan återstår förstås att täta hålet. T.ex löda och ev. måla.
 
Frank_Vincent Frank_Vincent skrev:
Lyckas du inte med flöjtspelandet :) kanske du kan borra hål i armen och försöka fiska upp gammelkabeln med en liten fjäderkrok.
Sedan återstår förstås att täta hålet. T.ex löda och ev. måla.
Men han sa ju att kabeln var tjockt nog att fylla helaa röret så denna metod går säkert inte.
Men om vi är inne på brutalmetoden så kan han lika gärna såga av röret i mitten och försöka få ut tråden. Såga helst runtom och inte genom tråden för då finns det något arr dra i.
En skicklig gammal rörmokare eller guldsmed kan säker löda ihop utan att det syns. Inget att förlora.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
C
jackt jackt skrev:
Har köpt skx-kabel. Kanske ska testa med vanlig FK?
Tror det blir knepigt att få i SKX där, så du får nog jorda armaturen och köra med halogenfri 0,75 mm RK (H05V-K).
Det är det rådet jag fått från de som renoverar lampor professionellt (och som jag själv använt med framgång i liknande situationer).
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tror det blir knepigt att få i SKX där, så du får nog jorda armaturen och köra med halogenfri 0,75 mm RK (H05V-K).
Det är det rådet jag fått från de som renoverar lampor professionellt (och som jag själv använt med framgång i liknande situationer).
Köpte kabeln innan jag såg hur det såg ut. Ska kolla ditt förslag, är nog en sådan jag letade efter från början egentligen. Tack.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Men han sa ju att kabeln var tjockt nog att fylla helaa röret så denna metod går säkert inte.
Men om vi är inne på brutalmetoden så kan han lika gärna såga av röret i mitten och försöka få ut tråden. Såga helst runtom och inte genom tråden för då finns det något arr dra i.
En skicklig gammal rörmokare eller guldsmed kan säker löda ihop utan att det syns. Inget att förlora.
Detta får bli den sista utvägen, när allllllla andra vägar är uttömda. :)
 
H hempularen skrev:
Prova att göra en flexibel borr. Ta en bit lagom styv o tjock stålvajer, kör den i borrmaskinen och försök låta den agera borr.
Ska testa detta, det kan nog fungera. Kabeln går lätt söner.
 
5
Är det gummirester kvar? Prova att värma en ståltråd tills den glöder å peta in. Borde släppa efter några försök.

Edit: textil skrev du iofs, men det bränner ju bort det med
 
Litet framsteg. :)

Metallkrok och vit rund kabel på mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara 4 kvar + den med kabeln kvar i..
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.