Har köpt skx-kabel. Kanske ska testa med vanlig FK?
 
Bronken
Lyckas av nån anledning aldrig lära mig vad de olika beteckningarna står för så jag kan inte hjälpa dig där.
Minsta möjliga diameter (nån som vet - 0,75 1,0 1,5?) för en sexarmad lampa?
 
Frågan är om man skulle kunna använda tex högtalarkabel? Det kommer ju sitta led-lampor på 5-6w i den, om man sedan efter kopplingsdosan kör med den som jag köpt, där är det rakt fram bara..
 
Magnus E K
Inte godkänt för 230 V (oavsett effekt på lamporna) men om du konverterar till 12 V kan det funka. Då kanske det rentav går att köra med en enda tråd och "returen" i mässingen.
 
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Bronken
Tills du får svar från någon mer el-kunnig tycker jag i alla fall att du ska testa och se om du får genom tex en högtalar-kabel. Då vet du i alla fall att den 'diametern' av kabel funkar att få genom.
 
Det gäller att hitta kabel med passande styvhet. För lågspänning kaan man gärna ta två-ledarkabel från biltema, finns med 2x0.75 mm2 och röd/svart isolering. Förbocka änden som skjuts in i nippeln då hittar den lättare genom kurvan.
 
ok. Då ska vi inte göra det. (Ang högtalarkabel)

Skulle kanske kunna få plats med en liten transformator i centrumdelen.

Rund metallram med fyra fästicken som reflekterar på en svart yta, eventuell komponent till högtalarbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där sitter det sedan två halvklot på vardera sida. Så lite volym finns det.
 
Mikael_L
jackt jackt skrev:
Har köpt skx-kabel. Kanske ska testa med vanlig FK?
Kör du med FK (som är enkelisolerat) så måste du skyddsjorda lampan. I alla fall om den ska gå att använda i de moderna elsystemen efter 1994, då ojordade uttag blev förbjudna vid elinstallation.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kör du med FK (som är enkelisolerat) så måste du skyddsjorda lampan. I alla fall om den ska gå att använda i de moderna elsystemen efter 1994, då ojordade uttag blev förbjudna vid elinstallation.
Men gäöller det även om han använder klenspänning?
 
  • Gilla
snoooze
  • Laddar…
Bronken
Om du inte redan fått ut resterna av den gamla sladden, så kanske man kan ta 1 meter högtalarsladd eller liknande som man får genom, göra en knut på mitten och dra genom den. Knuten kanske lyckas riva bort den gamla kabeln.
Knuten ska vara på mitten så man kan dra den åt båda hållen om knuten också skulle fasta därinne.
 
Bronken UGG skrev:
Om du inte redan fått ut resterna av den gamla sladden, så kanske man kan ta 1 meter högtalarsladd eller liknande som man får genom, göra en knut på mitten och dra genom den. Knuten kanske lyckas riva bort den gamla kabeln.
Knuten ska vara på mitten så man kan dra den åt båda hållen om knuten också skulle fasta därinne.
Har inte fått ut något, det sitter som en klump i ”s”:et. Är inte möjlighet att få igenom något. Inte ens luften går igenom. Så behöver kynne ”lösa” upp det så blir enklare att blåsa eller putta vidare..
 
Bronken
Har du lyckats reda ut var i "s":et stoppet är? Du kanske sagt det men jag har inte riktigt förstått var.
 
Det är hela vägen, kabeln gick av i ändarna. Så kanske ett par cm från varje ände är fri. Och den var så pass tjock att den fyllde hela röret. Samt tvinnad. :)
 
Bronken
Tufft.
Ok, då håller jag tyst tills jag kommer på nåt :-)
 
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Men gäöller det även om han använder klenspänning?
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.