Ett tak har reglats ner lite och takdosan är gammal och ca 60 mm i diameter, den verkar svår att byta. Kan man sätta ngn sorts förhöjningsring på den så att den når ut genom den nya takskivan?

Hur mycke har du reglat ner? Kanske värt att bryta loss den gamla takdosan och skarva på en rörstump till en ny takdosa.

//Patrik

Eller så skär du upp botten på en ny takdosa och sätter över, om det passar.

*egentligen* så blir man väl tvungen att själv stå för "CE-märkning" om man skär bort botten på en ny dosa (om inte tillverkaren säger att det är okej att göra just så), fast sunt förnuft säger att det inte blir nån ökad risk jämfört med hur det var från början...

Nya dosor har väl större diameter, det gör inget?

Kurtivan skrev:
Nya dosor har väl större diameter, det gör inget?
Gör du upp ett hål i en ny dosa så behöver du ju inte göra större hål än vad den gamla dosan är bred.

Vad är det för tak? Betong eller något mycket mysigare?

//Patrik

Det är ett brädtak som det rasar sågspån igenom mellan varje bräda :)

Avloppsrör och rotdosa kan med fungera om det är mycket nerreglat.
Hur godkänt det är vill jag inte tänka på :D

Edit:Menade efter att man gjort ovanstående modifikation med hål i botten på en ny dosa.

Redigerat:
Det där med avloppsrör och rotdosa torde väl kräva att man också byter alla ledningar så att de blir så långa att man når dem utan "pincett"...

Att jag tjatar om att man nog egentligen inte får modifiera dosor är ungefär för att uppmärksamma hur hårda reglerna är för vad man får göra själv eller inte.

(Exempel: om man vill bygga ett eget "smart hem"-system och har erfoderlig kunskap så är man ändå tvungen att stickproppansluta allt egenbyggt och man är tvungen att riva allt när man flyttar).

Blindnit skrev:
Avloppsrör och rotdosa kan med fungera om det är mycket nerreglat.
Hur godkänt det är vill jag inte tänka på :D

Edit:Menade efter att man gjort ovanstående modifikation med hål i botten på en ny dosa.
Nu snackar vi ju ändå takuttag och den dosan ska tåla ungefär 15 kg.

//Patrik

I detta fallet blir det nog bara ett täcklock pga låg takhöjd. Belysningen får bli från vägg.

Jag har fastnat med taket :(
Nerreglingen blir bara 5-6 mm pga dels ojämnt tak dels att takhöjden redan är för låg, ca 2m. Taklampan ska inte vara där längre utan nu ska belysningen sättas på vägg istället. Om man kan utgå från dosan i taket ändå, visst finns det en kabeltyp som kan förläggas löst upp under de nya takskivorna och sedan komma ut vid väggen?

Jag är nog fortfarande inne på att bryta upp runt dosan och byta ut den mot en ny, då kan man peta in en slang i den nya dosan och klamra ner den till väggen.
Annars om det kanske finns en ledig studs på den gamla dosan, men det skulle nog inte funka i alla fall.

Kom ihåg att du inte får bygga över takdosan sen.

//Patrik

Åhhh, varför är allt så svårt och besvärligt? 50 cm såg-och kutterspån, trångt och djävligt, men det såg du väl inte framför dig Patrik :)

Är det mer som går vidare från takdosan idag eller är den enbart till för lampan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.