Jag skruvade ner innerdelen till en gammal ringklocka till ytterdörren som inte använts på länge. Utedelen är inte kvar.
Blev väldigt förvånad över att det är ~10V i kablarna. Trodde i min enfald att det var batteri inblandat.
Innebär detta att det sitter en transformator någonstans i vägen och att det är ihopkopplat med elen i huset? Någon som vet hur detta brukar vara gjort?
Huset är från 70-talet. Tack på förhand.
Blev väldigt förvånad över att det är ~10V i kablarna. Trodde i min enfald att det var batteri inblandat.
Innebär detta att det sitter en transformator någonstans i vägen och att det är ihopkopplat med elen i huset? Någon som vet hur detta brukar vara gjort?
Huset är från 70-talet. Tack på förhand.
Ja, du har en ringledningstrafo någonstans, titta vid centralen.L Lasec skrev:
"Ringledningstrafo" är fö ett begrepp, den är konstruerad med hög inre resistans för att slippa avsäkring på sekundärsidan. 8-10 V växelström är vanligt.
Tackar så mycket! När jag vet vad jag ska leta efter hittar jag en liten obskyr plåtlåda i närheten av proppskåpet som det mycket riktigt står ringledningstransformstor på. 
Brukar något mer kunna vara kopplat på en sådan pryl eller är den troligen enkomt för ringklockan? Hade en önskan att kunna tapetsera över hålet där ringklockan sitter. Det vore bra att kunna koppla bort spänningen redan vid transformatorn.
Brukar något mer kunna vara kopplat på en sådan pryl eller är den troligen enkomt för ringklockan? Hade en önskan att kunna tapetsera över hålet där ringklockan sitter. Det vore bra att kunna koppla bort spänningen redan vid transformatorn.
Högst troligt bara ringklockan.
Klicka här för att svara