Hejsan,
vet någon av er vilken typ av plastmatta det kan vara? Baksidan är av jute, tror jag.
Är det Linoleum?
Färgen på framsidan är grön marmoleum skulle jag säga.
Jag skickade en bit för asbestanalys och väntar på besked.
vet någon av er vilken typ av plastmatta det kan vara? Baksidan är av jute, tror jag.
Är det Linoleum?
Färgen på framsidan är grön marmoleum skulle jag säga.
Jag skickade en bit för asbestanalys och väntar på besked.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 331 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 331 inlägg
Ok, tack för svarBirgitS skrev:
Det är inte juten som innehåller asbest utan det kan vara något av lagren ovanpå som kan innehålla asbest, t.ex. förekommer det asbesthaltiga papplager
BirgitS skrev:
Asbest fanns ffa i limmet, men huruvida asbest kan vara aktuellt beror också på hur gammal mattan är…
Det är därför av stor vikt att man vid funderingar eller frågor om asbest ALLTID anger ålder (eller ungefärlig ålder) på mattan eller strukturen (rörböj, isolering, imkanal mm).
Det är därför av stor vikt att man vid funderingar eller frågor om asbest ALLTID anger ålder (eller ungefärlig ålder) på mattan eller strukturen (rörböj, isolering, imkanal mm).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 331 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 331 inlägg
Jute var standard som bottenväv i linoleummattor i typ 100 år innan plastmattorna slog igenom.E Elinsta skrev:
Men asbestfibrer syns inte annat än i mikroskop, det är därför man kan andas in dem. De blandas med något annat, i lim som svartlim, i pappersmassa för pappersskikt i linoleum/plastmattor, med cement för att tillverka eternit, i gips för att göra det starkare så att det fungerade att smeta det på gasbinda runt rörkrökar etc. Därför kan man aldrig avgöra om ett material innehåller asbest utifrån en bild, man måste skicka på analys. Det enda man kan göra utifrån en bild är att bedöma om det är låg eller hög risk för asbest. Men ålder är då en viktig komponent.
FörstårBirgitS skrev:
Jute var standard som bottenväv i linoleummattor i typ 100 år innan plastmattorna slog igenom.
Men asbestfibrer syns inte annat än i mikroskop, det är därför man kan andas in dem. De blandas med något annat, i lim som svartlim, i pappersmassa för pappersskikt i linoleum/plastmattor, med cement för att tillverka eternit, i gips för att göra det starkare så att det fungerade att smeta det på gasbinda runt rörkrökar etc. Därför kan man aldrig avgöra om ett material innehåller asbest utifrån en bild, man måste skicka på analys. Det enda man kan göra utifrån en bild är att bedöma om det är låg eller hög risk för asbest. Men ålder är då en viktig komponent.
Klicka här för att svara