Hejsan,
vet någon av er vilken typ av plastmatta det kan vara? Baksidan är av jute, tror jag.

Är det Linoleum?

Färgen på framsidan är grön marmoleum skulle jag säga.

Jag skickade en bit för asbestanalys och väntar på besked.

• Delvis söndersliten kartong med kattklösmöbel i grov textil nära trägolv och tidning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre kök med vitt skåp, rottingstol, grönt golv, vit spis och ljusinsläpp från fönster.
    Skapa konto
Är det Linoleum? JA sannolikt är de det

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Fick du svar? Jag har precis en sådan som jag undrar om den kan innehålla asbest eller om det bara är jute.

BirgitS
E Elinsta skrev:
Hej,
Fick du svar? Jag har precis en sådan som jag undrar om den kan innehålla asbest eller om det bara är jute.
Det är inte juten som innehåller asbest utan det kan vara något av lagren ovanpå som kan innehålla asbest, t.ex. förekommer det asbesthaltiga papplager.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte juten som innehåller asbest utan det kan vara något av lagren ovanpå som kan innehålla asbest, t.ex. förekommer det asbesthaltiga papplager
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte juten som innehåller asbest utan det kan vara något av lagren ovanpå som kan innehålla asbest, t.ex. förekommer det asbesthaltiga papplager.
Ok, tack för svar :) kan passa på att fråga, kan det vara så att det inte alls är jute utan annan textil som är mixad med asbest? Bifogar en bild.

• Närbild av ett fiberrikt material som kan vara jute, potentiellt mixat med asbest, visas för inspektion.
    Skapa konto
Satsuki
Asbest fanns ffa i limmet, men huruvida asbest kan vara aktuellt beror också på hur gammal mattan är…

Det är därför av stor vikt att man vid funderingar eller frågor om asbest ALLTID anger ålder (eller ungefärlig ålder) på mattan eller strukturen (rörböj, isolering, imkanal mm).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
E Elinsta skrev:
Ok, tack för svar :) kan passa på att fråga, kan det vara så att det inte alls är jute utan annan textil som är mixad med asbest? Bifogar en bild.
Jute var standard som bottenväv i linoleummattor i typ 100 år innan plastmattorna slog igenom.

Men asbestfibrer syns inte annat än i mikroskop, det är därför man kan andas in dem. De blandas med något annat, i lim som svartlim, i pappersmassa för pappersskikt i linoleum/plastmattor, med cement för att tillverka eternit, i gips för att göra det starkare så att det fungerade att smeta det på gasbinda runt rörkrökar etc. Därför kan man aldrig avgöra om ett material innehåller asbest utifrån en bild, man måste skicka på analys. Det enda man kan göra utifrån en bild är att bedöma om det är låg eller hög risk för asbest. Men ålder är då en viktig komponent.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jute var standard som bottenväv i linoleummattor i typ 100 år innan plastmattorna slog igenom.

Men asbestfibrer syns inte annat än i mikroskop, det är därför man kan andas in dem. De blandas med något annat, i lim som svartlim, i pappersmassa för pappersskikt i linoleum/plastmattor, med cement för att tillverka eternit, i gips för att göra det starkare så att det fungerade att smeta det på gasbinda runt rörkrökar etc. Därför kan man aldrig avgöra om ett material innehåller asbest utifrån en bild, man måste skicka på analys. Det enda man kan göra utifrån en bild är att bedöma om det är låg eller hög risk för asbest. Men ålder är då en viktig komponent.
Förstår :) yes ska absolut skicka på analys, vore iofs också lite spännande att åldersbestämma. Det som jag tycker tyder på att dom inte är så gamla som huset, sekelskifte, är att dom ligger på spånbotten. Men det är bara en gissning så ska läsa på mer.

BirgitS
Spånskivor började tillverkas i större skala under 40-talet. Det är från den tiden som asbest blir allt vanligare.

E Elinsta skrev:
Förstår :) yes ska absolut skicka på analys, vore iofs också lite spännande att åldersbestämma. Det som jag tycker tyder på att dom inte är så gamla som huset, sekelskifte, är att dom ligger på spånbotten. Men det är bara en gissning så ska läsa på mer.
Fick du provsvar?

thomasdg thomasdg skrev:
Fick du provsvar?
Ingen asbest enligt proverna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.