18 822 läst · 8 svar
19k läst
8 svar
Gammal Partner motorsåg startar inte
Hej, har en gammal Partner motorsåg som inte vill starta. Den har fin gnista, men vet inte om den får bensin. Först startade den när jag sprutade startgas i luftfiltret men nu vill den inte starta alls. När jag fick igång den så gick den i ca 5 sekunder och den gick fint. Har testat att ta bort luftfiltret, ta bort tändstiftet och dragit runt motorn. Vad tror ni är fel?
Här är en bild på den. Nån som vet vilken modell det är? Och är den röda knappen avstängningsknappen?

Här är en bild på den. Nån som vet vilken modell det är? Och är den röda knappen avstängningsknappen?

Låter som ett klassiskt fall av skit i förgasaren, möjligen i kombination med stelt förgasarmembran.
Det röda skulle kunna vara stoppen, ja, se efter om det sitter någon liten sladd kopplad til den som försvinner in till tändplattan.
Det röda skulle kunna vara stoppen, ja, se efter om det sitter någon liten sladd kopplad til den som försvinner in till tändplattan.
wow - jag som trodde min var gammal
Har problem med min med och är för snål för att köpa en ny - med ska få igång den om det är så det sista jag gör... 
Det ser ut som det röda är avstängnings knappen och det blå choken. Dra några drag med choke och den röda dragen åt vänster (så är det på min iaf) på, skruva ut tändstiftet om den inte tänder - då borde du kunna se om det är fuktigt eller blött av soppa i cylindern iaf.
Är den torr stular nog förgasaren - kolla in mer på skogsforum.se, var där tidigare idag och ladda ner service manual till min såg.
Det ser ut som det röda är avstängnings knappen och det blå choken. Dra några drag med choke och den röda dragen åt vänster (så är det på min iaf) på, skruva ut tändstiftet om den inte tänder - då borde du kunna se om det är fuktigt eller blött av soppa i cylindern iaf.
Är den torr stular nog förgasaren - kolla in mer på skogsforum.se, var där tidigare idag och ladda ner service manual till min såg.
En fråga ang förgasare - hur ser man om membranet är stelt (inte lätt o veta såvida man inte sätt 1000 membran)? - på min såg finns det 2st en var sida där den ena är rätt stor med någon slags metal bricka påmonterad medans den andra påminner vagt om en tätning med 2st mindre membran.
Ursäkta den knäppa beskrivningen men jag lär mig fortfarande....
Ursäkta den knäppa beskrivningen men jag lär mig fortfarande....
Har varit med om att sågen vägrat med ett till synes felfritt membran, i med ett annat och den går...så ett ärligt svar är vet inte, om man inte har ett nytt att jämföra med...har du bra gnista så prova med en startsup dvs en fingerborg bensin i tändstiftshålet, i med stiftet å dra i snöret, sågen går ett par sekunder och med lite tur så kan ett par supar få igång en morgontrott förgasare.
Kolla att bränsleslangen slutar tätt bra vid förgasaren och att det inte är stopp i tanken också (prova suga i slangen t.ex.). Kolla också att förgasaren inte läcker mot cylindern. Ofta är det ett litet hål i insugsröret som överför vehusets tryckförändringar till förgasarens bränslepump. Är det inte tätt här hjälper det inte med ens ett nytt membran i pumpen.
Modellen kan kanske vara R16 eller R17. Gammal i vart fall, 60-70-tal
Modellen kan kanske vara R16 eller R17. Gammal i vart fall, 60-70-tal
Membranet med brickan på skulle jag tro är det membran som eventuellt blivit dåligt. Brickan trycker på flottörnålen så att bensin kan rinna in. Detta membran är väldigt "sladdrigt" när det är nytt och stelnar med tiden. Det andra membranet kan vara själva "bränslepumpen" och är inte så kritiskt, det är ganska stelt. Har du provat alla andra tips här så kan du köpa en sats med packningar och membran till din förgasare och byta. Skruva av förgasaren och gå till nån återförsäljare av motorsågar så kan de hjälpa dig med det.
Jag hoppas verkligen att du inte tänker använda den där sågen! Den har visserligen kastskydd men avvibreringen är nog ingen höjdare och tröghetskastskydd finns knappast.
Jag förstår om du vill ha igång den bara för att det är kul att få igång en gammal pryl men om du vill ha den till att såga med så gör du rätt i att köpa/hyra en annan såg i stället. Om inte annat för att det är mycket trevligare att jobba med nya grejor.
Jag förstår om du vill ha igång den bara för att det är kul att få igång en gammal pryl men om du vill ha den till att såga med så gör du rätt i att köpa/hyra en annan såg i stället. Om inte annat för att det är mycket trevligare att jobba med nya grejor.
Hej.
Du kollar membramen genom att kolla trycket i förgasaren med en tryckmätare.
Den ska pumpas upp till 0,5kg och bli kvar där. Om trycket sjunker är membramen dåliga och ska bytas. Jag har en ny tryckmätare och membram.
Hälsningar
Leffe
Du kollar membramen genom att kolla trycket i förgasaren med en tryckmätare.
Den ska pumpas upp till 0,5kg och bli kvar där. Om trycket sjunker är membramen dåliga och ska bytas. Jag har en ny tryckmätare och membram.
Hälsningar
Leffe
Liknande trådar
-
Partner 351 motorsåg har startproblem
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Motorsåg Partner 5000
Trädgårdsmaskiner -
Partner professional 5500H Motorsåg
Reservdelar till Partner motorsåg?