Hej på er, jag har en Partner351 som vägrar att starta
Den har fungerat tidigare, för ca ett och ett halvt år seda, tills det följde med en väldans massa gräs så sågkedjan hoppade från svärdet, när jag röjde vid ett älgpass, efter den händelsen har sågen bara startat en gång, jag prövade med startgas men den ville inte starta med det, då trodde jag att det var tändspolen som gav upp (väldigt dåliga gnistrar), så jag köpte en ny och monterade enligt instruktionerna.
Sågen gick en stund ca 3-4 minuter och stoppade, sedan dess har den varit hel död, för några veckor sedan kollade jag runt lite på nätet och fick lite information att byta ut packningarna i förgasaren, det blev en ny förgasare istället, ny information var att kika in i och granska cylindern på väggarna och på kolven om den hade skurit som kompression var så dålig i sågen , den var väldigt repig på cylinder väggarna och på kolven, så jag beställde en ny cylinder och kolv.
Sedan funderade jag med lite diskussioner med en vän om vevhuskompressionen, då köpte jag nya lager med tätningarna, så i går började jag med att monterade ihop motorsågen även med nytt luftfilter, bränslefiter och tändstift, startknappen fungerar bra gnistrar på tändstiftet är väldigt bra, rätt avstånd tändspole/svänghjulet och på tändstiftet, ny bensin Aspen 2 i tanken
Men som tidigare så vägrar han totalt att starta även med startgas
Jag undrar vad kan felet ligga

ojusterad förgasare kanske när det är ny

Skruva av tändstiftet och häll i ca en tesked bensin i cylindern. Sätt tillbaka tändstiftet och försök starta den. Startar den och går i nån sekund eller två så får du börja titta på förgasaren. Kolla bränslet och att den inte drar tjuvluft.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
T Toye_ skrev:
Skruva av tändstiftet och häll i ca en tesked bensin i cylindern. Sätt tillbaka tändstiftet och försök starta den. Startar den och går i nån sekund eller två så får du börja titta på förgasaren. Kolla bränslet och att den inte drar tjuvluft.
Jag prövade med detta, men ack han total vägrar att starta prövade igen med startgas, samma resultat
T Toye_ skrev:
HogeN HogeN skrev:
ojusterad förgasare kanske när det är

titta på filtret inne i bensintanken... börjar det luktar bensin när ryckt några gånger med choken på ?

HogeN HogeN skrev:
titta på filtret inne i bensintanken... börjar det luktar bensin när ryckt några gånger med choken på ?
Filtret är nytt och tanken är rengjord innan påfyllning av bränslet, jag tror det är något med tändningen (men vet inte vad) för det är bra gnistor på stiftet ( har även provat med gnisttestare) men det vill inte tända startgas när jag sprutar in det i cylindern via tändstift uttaget eller tar lite bensin på samma sätt.

som sagt... ginsta kan vara bra men inget kan ingen start om den inte får något att sparta med när man drar :D

Alltså dum fråga kanske när du verkar ha testat allt, men det är inte så att du glömt trycka bak kastskyddet? Har själv gjort det misstaget och slet mig varm och svor en hel massa ramsor innan jag drog fram och slog tillbaka kastskyddet igen med lite mer kraft. Sen hoppa den i gång på första rycket :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.