I min lägenhet är alla golv bytta utom i vardagsrummet som har kvar vad som troligtvis är originalparketten (60-talshus). Min fråga är om det går att fräscha upp på något sätt - är det slipbart etc? Eller är det bättre att lägga ett nytt klickgolv ovanpå? Om det finns flera alternativ - finns det anledning att tro att något betingar ett högre värde vid en framtida försäljning?

Att slipa en parkett och lacka om blir kanonbra. Det blir oftast bättre än att lägga nytt golv i och med att mindre springor o dyl fylls upp.

Men räkna med att golvslipning + lack kostar nästan lika mycket som att lägga ny parkett.

Är parketten från 60-talet går den säkert att slipa om. Lossa en list och kolla hur tjockt slitskikt som finns kvar, någon kan ju ha slipat om golvet tidigare. Är golvet för övrikt snyggt blir det nästa som nytt efter slipning och ny ytbehandling, du kan även byta från lack till olja eller vax om du vill.

• Gilla
Diabasen
  • Laddar…
Slipning och lack/olja lär väl gå på en 150-200 kr/kvm i Sthlm om du hyr in en golvslipare, sen får du 50% rotavdrag.

Sen är det sällan man rekommenderar olja längre. Det kräver framtida underhåll. Istället lägger man en "oljelack", dvs en lack som efterliknar ett oljat golv men som har lackens goda egenskaper.

Vill du fuska lite så kan du ta och dra på ett eller flera lager lack ovanpå den gamla lacken. Det blir iofs inte som nyslipat, men man får en fräschare yta.

Om man har ett parkettgolv från -75 som nu på vintern när det är torrt får springor på endel ställen som blir 1-2 mm. Sen är det även några ställen där ytan har rest sig i skarvarna, känns nästan som att slitskiktet har släppt lite där, har antagligen blivit blött där nån gång? Är det någon idé att slipa och lacka ett sånt golv då eller måste man göra nåt annat med det?

det lönar sig alltid att slipa golvet 60tals golven brukar alltid vara lite tjockare än dagens lamellgolv att fixa vattenskadan är inga problem tar cirka 2tim kostnad 300 kr tim slip o lack av ekparkett ligger på 90kr kvm fullt färdigt

Tack för alla informativa svar!

Hur stor olägenhet innebär det att ta in någon som slipar och lackar? Blir det damm på väggar och tak och i alla skrymslen och vrår? Hur lång tid tar det för lacken att torka/sluta lukta? Eftersom man måste gå genom vardagsrummet till övriga rum så antar jag att vi inte kan bo i lägenheten under tiden.

Kantslipningen dammar en del, men inget som inte klaras med stängda dörrar.

beerfueled skrev:
Tack för alla informativa svar!

Hur stor olägenhet innebär det att ta in någon som slipar och lackar? Blir det damm på väggar och tak och i alla skrymslen och vrår? Hur lång tid tar det för lacken att torka/sluta lukta? Eftersom man måste gå genom vardagsrummet till övriga rum så antar jag att vi inte kan bo i lägenheten under tiden.
Jag har just slipat om ca 45 kvm parkett. Jag lejde ut jobbet. Vi hängde plast överallt av rädsla för att fylla hela huset med damm. Vi var jätteförvånade över att knappt hitta damm överhuvudtaget.

Dag 1. Slipning samt lager 1 och 2 av golvlack
Dag 2. Slipning samt lager 3 av golvlack

Eftersom lager 2 läggs sent under första dagen så ska man ej gå på golvet överhuvudtaget.

Lager 3 läggs helst tidigt dag 2 och man kan beträda ytan 8 timmar senare. Inga möbler första 24 timmarna och inga mattor första veckan.

Det är vattenburen lack, så det luktar därefter - dvs inte speciellt mycket.

Låter ju rätt smidigt, kanske får kolla upp om nån golvslipningsfirma kan komma hit och ge en offert på lagning av resningen plus slipning och lackning. Lite trist med en väldigt liten ort att det inte finns så många firmor att välja på.

Det verkar som om olika golvslipare är olika duktiga på dammet.
Kompisen hade dammfritt medans en granne hade damm i halva huset.
Kolla gärna en referens innan du bestämmer dig, eller gå på rekomendation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.