4 636 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Gammal lysrörsarmatur
Hej, nån som vet om det går att köpa T8 lyrör 18W eller 20W som skall vara 120cm långa?
Har provat med 36W men det glöder bara lite i kanterna.
Står 1x20w, 2x40w på en liten lapp på kanten..finns ingen glimtändare i dem heller..
Eller är det bara att kasta armaturerna på tippen?
Har provat med 36W men det glöder bara lite i kanterna.
Står 1x20w, 2x40w på en liten lapp på kanten..finns ingen glimtändare i dem heller..
Eller är det bara att kasta armaturerna på tippen?
120 cm är 36 w 60 cm är 18 w.
Alla äldre amaturer har glimtändare och 1 eller 2 drosslar ( reaktor). Även en kondensator för faskompenserińg kan finnas.
Idag finns det amaturer med elektroniskt HF drivdon. Dom amaturerna har varken glimtändare ,drossla, kondensator.
Dom är inte ombyggda för drift med ledlysrör? I ett sådant fall är ofta drosseln borttagen och glimtändaren är ersatt med en säkring. Kondensator skall vara bortkopplad i detta fall. Dom ledlysrören är på halva effekten jämfört med ett T 8 lysrör med samma längd.
Alla äldre amaturer har glimtändare och 1 eller 2 drosslar ( reaktor). Även en kondensator för faskompenserińg kan finnas.
Idag finns det amaturer med elektroniskt HF drivdon. Dom amaturerna har varken glimtändare ,drossla, kondensator.
Dom är inte ombyggda för drift med ledlysrör? I ett sådant fall är ofta drosseln borttagen och glimtändaren är ersatt med en säkring. Kondensator skall vara bortkopplad i detta fall. Dom ledlysrören är på halva effekten jämfört med ett T 8 lysrör med samma längd.
Redigerat:
Tack för svaret men ingen LED.
Det finns en liten lapp på sidan av armaturerna där det står " 1x20W, 2x40W"
Mycket märkligt eftersom den kräver 120cm långt lysrör.
Som sagt, har provat med 36W men de glöder bara lite i kanterna.
Vad jag kan se är att det finnes ingen anslutning för glimtändare.
Droska och kondensator finnes.
Det finns en liten lapp på sidan av armaturerna där det står " 1x20W, 2x40W"
Mycket märkligt eftersom den kräver 120cm långt lysrör.
Som sagt, har provat med 36W men de glöder bara lite i kanterna.
Vad jag kan se är att det finnes ingen anslutning för glimtändare.
Droska och kondensator finnes.
Bild? Speciellt på typskylten, men även hela armaturen om den är ombyggd.
Det verkar väldigt konstigt, lysrör är så vitt jag vet standardiserade för vissa effekter per längd.
Att anslutning för glimtändare saknas är inte så konstigt om det är moderna elektroniska drivdon i dem.
Det verkar väldigt konstigt, lysrör är så vitt jag vet standardiserade för vissa effekter per längd.
Att anslutning för glimtändare saknas är inte så konstigt om det är moderna elektroniska drivdon i dem.
OBS inte alla g:a lysrörsarmaturer hade tändare, det finns/fanns en typ med rapidstart och ett speciellt "tänddon" som kunde dimmras. Dom ska ha speciella rapidstartlysrör.
Så finns det ingen plats för tändare så är det troligen sådana du har. Jag skulle inte lägga ned tid och energi på dom utan skaffa moderna. Bara efter nått lysrörsbyte har man tjänat in "besparingen".
Så finns det ingen plats för tändare så är det troligen sådana du har. Jag skulle inte lägga ned tid och energi på dom utan skaffa moderna. Bara efter nått lysrörsbyte har man tjänat in "besparingen".
Nu är det ju några år sedan jag bytte några T12 rör i en RS armatur så jag mins inte säkert om man måste ha rör som det står RS på eller ej. Däremot vet jag att på slutet behövdes inte "tändstrimman" av metall som satt på utsidan av röret.
En bild på armaturens innamäte skulle hjälpa till,
Gissar också på 40W RS rör (dock märkligt med din beskrivning 1x20 eller 2x20)
Men jag vet att ibland kör man 1x36Watts reaktorer/drossel till 2x18W rör i ditt fall står det tvärt om.
RS rör har jag jobbat med för 20år sedan, satt i kylrum och kallförråd minns jag.
De jag monterade hade metallrand på utsidan.
Har för mej att man kan montera i RS rör i armaturer med tändare också men minns ej säkert.
T8 och T12 har samma sockel G13 samt samma längd på
18 & 20W (60cm)
36 & 40W (120cm)
Gissar också på 40W RS rör (dock märkligt med din beskrivning 1x20 eller 2x20)
Men jag vet att ibland kör man 1x36Watts reaktorer/drossel till 2x18W rör i ditt fall står det tvärt om.
RS rör har jag jobbat med för 20år sedan, satt i kylrum och kallförråd minns jag.
De jag monterade hade metallrand på utsidan.
Har för mej att man kan montera i RS rör i armaturer med tändare också men minns ej säkert.
T8 och T12 har samma sockel G13 samt samma längd på
18 & 20W (60cm)
36 & 40W (120cm)
Rör av typ RS fungerar utmärkt i "vanliga" armaturer och har bra köldegenskaper så dom används rätt ofta i reklamskyltar som står ute. På "senare" tid har man börjat att använda lysrör med två glas för att med dom "nya" rören klara kylan
Klicka här för att svara