25 723 läst ·
70 svar
26k läst
70 svar
Gammal kristallkrona och jordat uttag i taket
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
så alla som dog i elrelaterade olyckor dog av hushållsapparater?
Är inte det här en risk som en jordfelsbrytare till stor del minskar?
Om vi antar att man struntar i att jorda kronan och bara byter stickpropp, gör en idiotgrej och kopplar fasen direkt till metallen i kronen, slickar på båda pekfingrarna och stoppar det ena fingret på jordblecket i ett eluttag och det andra på kronan så bryter ju jordfelsbrytaren så att strömgenomgången genom kroppen blir väldigt kortvarig i alla fall.
Hade det varit min krona så hade jag kopplat en "jordslinga" i kronan som ansluter till chassit på flera ställen och satt upp den, förutsatt att jag hade en jordfelsbrytare. Då anser jag att jag har byggt om lampan till jordat utförande på ett bra sätt.
Om vi antar att man struntar i att jorda kronan och bara byter stickpropp, gör en idiotgrej och kopplar fasen direkt till metallen i kronen, slickar på båda pekfingrarna och stoppar det ena fingret på jordblecket i ett eluttag och det andra på kronan så bryter ju jordfelsbrytaren så att strömgenomgången genom kroppen blir väldigt kortvarig i alla fall.
Hade det varit min krona så hade jag kopplat en "jordslinga" i kronan som ansluter till chassit på flera ställen och satt upp den, förutsatt att jag hade en jordfelsbrytare. Då anser jag att jag har byggt om lampan till jordat utförande på ett bra sätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 140 inlägg
Detta är också en återkommande fråga... En JFB är alltid bra, men den tillåter inte att klass 0-materiel används i jordade rum, det är ingen lösning.
En JFB får inte användas som det enda skyddet. Den ska vanligen användas som tilläggsskydd till basskydd (grundisolering) och felskydd (skyddsjordning) för att täcka upp ovarsamhet. Den får även ersätta överströmsskyddet i felskyddet, men skyddsjordningen ska fortfarande vara på plats.
Så, enligt reglerna ser man först till att basskydd och felskydd är på plats, sedan kommer JFBn.
Nu kommer säkert de sedvanliga kommentarerna om att JFBn visst är bättre än ingenting och att den visst kan täcka upp tveksamma installationer etc. Det är sant, man kan göra en sådan bedömning ifall det är ett alternativ till reglerna som är minst lika säkert, men det tycker jag ligger utanför detta forum. I tveksamma men inte i felaktiga installationer ska man dock inte känna sig förhindrad att installera en JFB av allmänna skäl.
En JFB får inte användas som det enda skyddet. Den ska vanligen användas som tilläggsskydd till basskydd (grundisolering) och felskydd (skyddsjordning) för att täcka upp ovarsamhet. Den får även ersätta överströmsskyddet i felskyddet, men skyddsjordningen ska fortfarande vara på plats.
Så, enligt reglerna ser man först till att basskydd och felskydd är på plats, sedan kommer JFBn.
Nu kommer säkert de sedvanliga kommentarerna om att JFBn visst är bättre än ingenting och att den visst kan täcka upp tveksamma installationer etc. Det är sant, man kan göra en sådan bedömning ifall det är ett alternativ till reglerna som är minst lika säkert, men det tycker jag ligger utanför detta forum. I tveksamma men inte i felaktiga installationer ska man dock inte känna sig förhindrad att installera en JFB av allmänna skäl.
Jag kan väl lägga till att det jag rekommenderar är att själv bygga om lampan till jordat utförande. Därmed får lampan användas i det jordade rummet enligt reglerna.
Min bedömning är också att man kan göra detta själv utan att ta in en fackman, eftersom risken för en elolycka i praktiken blir mycket liten om anläggningen är skyddad av jordfelbrytare. Givetvis går det att klanta till det, men har man lite koll på hur man gör sånt här blir risken liten och de flesta fel man kan göra fångas direkt av jordfelsbrytaren.
Min bedömning är också att man kan göra detta själv utan att ta in en fackman, eftersom risken för en elolycka i praktiken blir mycket liten om anläggningen är skyddad av jordfelbrytare. Givetvis går det att klanta till det, men har man lite koll på hur man gör sånt här blir risken liten och de flesta fel man kan göra fångas direkt av jordfelsbrytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 140 inlägg
Det är en vågad bedömning efter att enbart ha sett lite av toppen på kristallkronan och utifrån den knappa beskrivningen vi har av rummet 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 746 inlägg
Medan alla andra diskuterar jordning, dubbelisolering, laglighet, och säkerhet, så tänkte jag bidra med det absolut enklaste. bo.siltberg nämnde det i förbifarten: klenspänning. Jag bidrar med några bilder på ett nästan färdigt projekt.
Återstår att snygga till upphängningen, och eventuellt skaffa en mer diskret transformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Återstår att snygga till upphängningen, och eventuellt skaffa en mer diskret transformator.
Fast du sätter själv fingret på en av de svåraste sakerna med den lösningen, att hitta en tillräckligt liten trafo för att kunna gömmas undan. Olika svårt på olika armaturer förstås.
I ditt fall verkar en liten dostrafo kunna rymmas, väljer du en med fast monterad 230V sladd som du sätter lamppropp på direkt så uppfyller du kraven på dubbel isolering på 230V-sidan.
Typ denna t.ex.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...matorer/halogentransformator-rund-70-w-p44233
Som synes på bilden så står det SELV på trafon. Det kan man gärna kolla efter för att veta att den är (ska vara i alla fall) korrekt dubbelisolerad. SELV står för "Security Extra Low Voltage", skyddsklenspänning på svenska.
I ditt fall verkar en liten dostrafo kunna rymmas, väljer du en med fast monterad 230V sladd som du sätter lamppropp på direkt så uppfyller du kraven på dubbel isolering på 230V-sidan.
Typ denna t.ex.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...matorer/halogentransformator-rund-70-w-p44233
Logga in
Skapa konto
Som synes på bilden så står det SELV på trafon. Det kan man gärna kolla efter för att veta att den är (ska vara i alla fall) korrekt dubbelisolerad. SELV står för "Security Extra Low Voltage", skyddsklenspänning på svenska.
Det är mycket riktigt precis det här med att välja transformator jag upplevde som det svåraste. Det slutade med att jag krafsade ihop något av grejer jag hade hemma, mest för att testa.
Transformator du länkar till står det så här om: "Ej lämplig för användning med LED-lampor." Vad är det som gör den olämplig för LED? Är det att den har AC på lågvoltsidan? Iaf en del av de 12V-lampor jag köpte klarar att matas med både AC och DC, så dessa borde m.a.o. fungera med den länkade transformatorn, även om den har benämningen "Halogentransformator"?
Jag tror jag startar en separat tråd för lågvoltskonvertering av gamla lampor så att synligheten ökar lite, där jag kan bidra med mina erfarenheter samt ställa lite frågor till el-expertisen.
Transformator du länkar till står det så här om: "Ej lämplig för användning med LED-lampor." Vad är det som gör den olämplig för LED? Är det att den har AC på lågvoltsidan? Iaf en del av de 12V-lampor jag köpte klarar att matas med både AC och DC, så dessa borde m.a.o. fungera med den länkade transformatorn, även om den har benämningen "Halogentransformator"?
Jag tror jag startar en separat tråd för lågvoltskonvertering av gamla lampor så att synligheten ökar lite, där jag kan bidra med mina erfarenheter samt ställa lite frågor till el-expertisen.
Startade tråd att mer specifikt handla om lågvoltskonvertering:bakterie skrev:
https://www.byggahus.se/forum/el/28...a-uttag-lagvoltskonvertering.html#post2633174
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 746 inlägg
Nästan.Mikael_L skrev:
Ja, det är en petig skillnad, men eftersom jag har arbetat nästan uteslutande inom "security" från början på en institution vars framgång låg inom "safety"-området så får ni skriva upp mitt ordmärkande på "yrkesskade"-kontot.
Fast när jag slog upp det nu så definieras det i standard som "separated" isft. "safety", som hänvisar till att den skall upprätthålla separation mot matande nät, även vid enkelfel. Andra standarder nämner det dock "safety". Den diskussionen lämnar jag dock till experterna.
Det var ju bara en wikipedia-artikel långt bort att få lite grundläggande info om namnen och funktionen på ELV, SELV, FELV och PELV.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 746 inlägg
Jag lämnade in några gamla golvlampor till Lystra antik i Uppsala, tror att det gick på ung. 1000kr/lampa för att få de jordade. Ganska så dyrt kan jag tycka.ixob skrev:Övriga trådar man googlat fram har gett ungefär samma resultat med en mängd olika svar. Jag har beslutat mig för att ta det säkra före det osäkra och lämna in den hos en lampverkstad för omdragning då detta inte alls är något jag känner mig trygg med. Är det någon som har en ungefärlig prisbild på vad det skulle kunna kosta? Är detta något en elektriker rent av kan göra eller är det ett hantverk som man ska låta lampverkstaden göra?