7 323 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Gammal "kompost" med eklöv?
Vårt nyinköpta hus ligger granne med en vacker ekbacke. Vi har även fyra ståtliga ekar på tomten. Tyvärr har förra husägaren inte tagit tillvara omgivningen enl. vår mening. De har bott i huset sedan 1986 och har planterat en granhäck mot ekbacken. De har oxå gjort denna 20 meter långa sträcka till sin privata kompost/soptipp. Varje år har det hivats över all sköns skit inkl. alla eklöv. Det har blivit en rejäl hög på dessa år 
Vi vill gärna öppna upp och ta bort granhäcken. Problemet är komposten/soptippen. Vad gör vi med den? Först tänkte vi hyra en container och gräva bort det men usch vilket slit.
Nu funderar vi på att rensa bort allt som inte ska vara på en kompost och sedan plantera ngt som gör förmultningsprocessen snabbare?
Kan ni hjälpa oss?
Vi vill gärna öppna upp och ta bort granhäcken. Problemet är komposten/soptippen. Vad gör vi med den? Först tänkte vi hyra en container och gräva bort det men usch vilket slit.
Nu funderar vi på att rensa bort allt som inte ska vara på en kompost och sedan plantera ngt som gör förmultningsprocessen snabbare?
Kan ni hjälpa oss?
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Eklöv som läggs på hög är dels ganska surt men framför allt torrt och näringsfattigt. Om ni vill få förmultningen att gå fortare föreslår jag att ni blandar i t.ex. hästgödsel och lite vedaska. Om det inte låter aptitligt så kan ni i alla fall blanda i gräsklippet från tomten som både är fuktigt och näringsrikt.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Vi slänger våra eklöv i kompostbingen de multnar, om än kanske något långsammare än övrigt. Men de löv som lades i bingen i höstas kommer jag att vända ner så de hamnar underst nu i vår när jag gräver om komposten. Sedan över för jag det mesta av förra årets kompost (utom höstlöven som sagt) till en mindre binge där de blandas med förra årets varmkompost (hushållsavfall), sedan får det ligga till nästa vår. Så förra höstens eklöv kommer att hamna i rabatterna som ny jord våren 2009. men även eklöven brukar i princip vara borta när jag vänder ihop det med varmkomposten, så de är borta till nästa vår. Det som inte brukar vara färdigkomposterat då är småkvistar, och vissa zoner av behållaren där det varit för torrt.
Vi brukar köra ca 40-50 säckar eklöv till tippen varje höst. Trots det så blir det 5-6 säckar att kratta upp på våren eftersom de sista löven släpper då snön ligger.
Löven på våren lägger lägger vi ibland i komposten, men det tar många år innan de är förmultnade.
Låt det som redan är slängt där ligga (ni kan ju snygga till och snabba på processen enligt föregående råd) men att ni fortsättningsvis kör bort löven om ni inte har möjlighet att kompostera på annan plats i närheten.
Lägg inte ner för mycket jobb på förra ägarens synder, ni har säkert massor av projekt som är roligare och ger mer utdelning.
Vad gäller granhäcken så tänker du helt rätt. Det blir anskrämligt med en gammal granhäck som inte sköts ordentligt. Hyr en liten grävare och ta bort stubbarna. Passa på att göra fler grävjobb på samma gång. Varför inte en liten damm?
Löven på våren lägger lägger vi ibland i komposten, men det tar många år innan de är förmultnade.
Låt det som redan är slängt där ligga (ni kan ju snygga till och snabba på processen enligt föregående råd) men att ni fortsättningsvis kör bort löven om ni inte har möjlighet att kompostera på annan plats i närheten.
Lägg inte ner för mycket jobb på förra ägarens synder, ni har säkert massor av projekt som är roligare och ger mer utdelning.
Vad gäller granhäcken så tänker du helt rätt. Det blir anskrämligt med en gammal granhäck som inte sköts ordentligt. Hyr en liten grävare och ta bort stubbarna. Passa på att göra fler grävjobb på samma gång. Varför inte en liten damm?
Jag har sågat ner över 40 st granar med min tigersåg. Det blev alldeles underbart när de försvann. Tomten känns mer som en skogstomt och det blev jättemycket rymd.
Efter det har jag kört iväg ett överfullt släp med allsköns skit till återvinnings-centralen. Nu ska vi köra med jordfräs och sen ska jag jämna ut massorna så att stubbarna från granarna göms och så ska det på en fröblandning så det blir lite blommor att titta på. Finns det någon färdig blandning som lämpar sig till skogskanter?
Efter det har jag kört iväg ett överfullt släp med allsköns skit till återvinnings-centralen. Nu ska vi köra med jordfräs och sen ska jag jämna ut massorna så att stubbarna från granarna göms och så ska det på en fröblandning så det blir lite blommor att titta på. Finns det någon färdig blandning som lämpar sig till skogskanter?
Jag tycker det låter som ni kom fram till ett jättebra beslut! Stubbarna kommer multna under komposthögen fast det tar tid. Vad ni kan plantera beror lite på jorddjupet. Perenner vill ha 40 cm djup men sommarblommor klarar sig med mindre.
Är det eklöv så passar det jättebra att sätta sånt som gillar lite sur jord så behöver ni inte kratta bort löven. Då blir växterna bara glada att få marktäckning. (hjälper mot ogräs och så slipper man vattna så ofta) Vissa tycker det ser skräpigt ut med löv i rabatten men sådär i en skogskant tror jag inte man tänker på det. Jag antar att tanken är att planteringen ska passa in i och hänga ihop med omgivningen.
Ska du så frön så finns massor att välja på. Ta sånt som passar att så direkt på friland. Det står på påsen. Nar noga med vattning tills det har grott. Jag gillar blåklockor och färgätmigej. Kanske trädgårdsnattviol. Alla är lätta att få att gro och självsår sig gärna. Fast jag vet inte hur dom gillar surjorden men man kan ju alltid kalka om det ser ut att behövas.
Är det eklöv så passar det jättebra att sätta sånt som gillar lite sur jord så behöver ni inte kratta bort löven. Då blir växterna bara glada att få marktäckning. (hjälper mot ogräs och så slipper man vattna så ofta) Vissa tycker det ser skräpigt ut med löv i rabatten men sådär i en skogskant tror jag inte man tänker på det. Jag antar att tanken är att planteringen ska passa in i och hänga ihop med omgivningen.
Ska du så frön så finns massor att välja på. Ta sånt som passar att så direkt på friland. Det står på påsen. Nar noga med vattning tills det har grott. Jag gillar blåklockor och färgätmigej. Kanske trädgårdsnattviol. Alla är lätta att få att gro och självsår sig gärna. Fast jag vet inte hur dom gillar surjorden men man kan ju alltid kalka om det ser ut att behövas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden