Jag håller på att riva ut mitt gamla badrum i min BR och har stött på patrull i form av en typ av gipsvägg jag inte tidigare sett.
Nuvarande badrum är våtrumsmatta på väggar och golv. På väggarna är det närmast under mattan renoveringsgips som är skruvat rätt i den gamla gipsväggen. Badrummen gjordes om 1996-1997 i alla föreningens hus.

Nu när gipsskivor inte är bra i våtrum tänkte jag att jag skulle kunna lösa det hela fint genom att limma pl400 och skruva på minarit vt direkt på den gamla gipsväggen som renoveringsgipset sitter på nu. Jag tycker det verkar vara en lysande idé. Vad tror ni andra?

Jag är inte intreserav av att plocka ner innerväggarna och bygga upp en ny regelvägg. El är dragen i väggen osv.

I badrummet ska jag sen sätta glasmosaik.

Det låter ganska vettigt. Men jag tycker du ska nöja dig med fibercementskivor i dusch-/badzon och ta gips i resten. Att köra fibercement i hela utrymmet anser jag vara fullständigt bortkastade pengar. Då kan det vara vettigt att köra 12 mm Masterboard istället för 8 mm Minerit, det är närmare gipsens tjocklek och sannolikt billigare.

Förresten, vad är det som är knasigt med den befintliga väggen menar du?

SKönt att jag var hyfsat inne på rätt spår.

Det jag tycker är knasigt med den gamla gipsväggen, anno 1940-tal, är att den inte är som en regelvägg från idag. Den verkar vara tillverkad på plats. Gipset är uppbundet med ett nät av rotting. Var reglarna, om de nu finns, sitter har jag inte heller blivit klok på.

Så 12mm masterboard i badrumsalkoven och 13gips resten. Allt vällimmat och skruvat mot nuvarande gipsvägg låter vettigt i mina öron. Dubbla gipsskivor kan jag inte köra med eftersom det kommer bygga mer än vad det är plats till.
Jag hoppas väggarna blir stöddiga nog att hålla mosaiken.

Men när du säger gipsvägg, menar du gipsputs då eller vad menar du? För det låter som en putsad vägg om det är ett nät som binder?

jon_h skrev:
Men när du säger gipsvägg, menar du gipsputs då eller vad menar du? För det låter som en putsad vägg om det är ett nät som binder?

Rottingnätet upptäckte jag på andra sidan väggen som är vardagsrum där det var ett hål jag fick fylla igen med husfix.
Du har antagligen rätt i att väggen är gipsputsad. Var det så man gjorde innerväggar på 40-talet!? Jag tycker det hela är mycket märkligt..

Njae, jag skulle gissa på vanlig puts, vet inte om man överhuvudtaget använde gipsputs på den tiden. Jag bara undrade vad du menade med "gips", trodde först du menade gipsskivor.

Finns det inget virke alls i väggen?

jon_h skrev:
Njae, jag skulle gissa på vanlig puts, vet inte om man överhuvudtaget använde gipsputs på den tiden. Jag bara undrade vad du menade med "gips", trodde först du menade gipsskivor.

Finns det inget virke alls i väggen?

Jag tycker det upputsade materialet är mycket snarlikt gipset som finns i gipsskivor. Jag har knackat runt på väggen, både på badrumssidan och vardagsrumssidan och tycker mig inte hitta några reglar.

Börjar bli lite svett. Det blir rätt mycket jobb att plocka ner hela väggen och
uppföra en riktig regelvägg. Men är det den enda utvägen så får det ju bli så...

Jag kan inte alls bedöma om det skulle fungera bara via text. Trodde det var en regelvägg med gipsskivor när jag skrev mitt första svar.

jon_h skrev:
Jag kan inte alls bedöma om det skulle fungera bara via text. Trodde det var en regelvägg med gipsskivor när jag skrev mitt första svar.
Det förstår jag. Jag får rota lite mer med det. Får ta med mig en snickare från jobbet som får kolla på det.
Tack för hjälpen så här långt!

K
Det du antagligen hittat (rotting) är en vassmatta i väggen. Det är putsbäraren och då är det med stor sannolikhet också kalkbruk vilket i sin tur förklarar varför du tycker den är lik gipsen. Ingen cement = vit-beige. Kalkbruk är inte lämpligt som bärare av kakel. Vassmattan sitter fast i nånting och jag misstänker att du kommer finna en plankvägg om du gräver lite. Anledningen till att du inte hittar reglarna genom att knacka är för att bruket hänger i mattan och alltså inte sitter dikt mot stommen (ev. plankvägg). Alltså låter hela väggen lika och du hittar inte reglarna.

ktm250 skrev:
Det du antagligen hittat (rotting) är en vassmatta i väggen. Det är putsbäraren och då är det med stor sannolikhet också kalkbruk vilket i sin tur förklarar varför du tycker den är lik gipsen. Ingen cement = vit-beige. Kalkbruk är inte lämpligt som bärare av kakel. Vassmattan sitter fast i nånting och jag misstänker att du kommer finna en plankvägg om du gräver lite. Anledningen till att du inte hittar reglarna genom att knacka är för att bruket hänger i mattan och alltså inte sitter dikt mot stommen (ev. plankvägg). Alltså låter hela väggen lika och du hittar inte reglarna.
Huvudet på spiken! Där är lite sand i putsbruket så det kan mycket väl vara
kalkbruk. Vad tror du om att skruva och limma 10mm masterboard på utsatta ställen, gips på de andra och ha dom som kakelbärare!?
Väggen känns inte massiv men ändå inte vek..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.