2 372 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Gammal frånluftsfläkt
Hej,
Vi bor i ett hus ursprungligen byggt 1986, men rejält ombyggt 2006 (från 107 till 185 m2).
Det är mekanisk frånluftdon i huset, och fläkten verkar vara ”original” dvs från när huset byggdes. Modellen heter Essvent S.
Luften i huset är bra, men fläkten låter ganska mycket och vi har inget styrdon på den - dvs den gör alltid på max.
Frågan är om en ny fläkt skulle vara tystare? Går det annars att göra en sådan fläkt ”smart” så att den går ner i varv när ingen är hemma?
Känns som mycket dyr varmluft sugs ut i onödan
Vi bor i ett hus ursprungligen byggt 1986, men rejält ombyggt 2006 (från 107 till 185 m2).
Det är mekanisk frånluftdon i huset, och fläkten verkar vara ”original” dvs från när huset byggdes. Modellen heter Essvent S.
Luften i huset är bra, men fläkten låter ganska mycket och vi har inget styrdon på den - dvs den gör alltid på max.
Frågan är om en ny fläkt skulle vara tystare? Går det annars att göra en sådan fläkt ”smart” så att den går ner i varv när ingen är hemma?
Känns som mycket dyr varmluft sugs ut i onödan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Är det denna kryddhyllefläkt?
https://shop.systemair.com/sv-SE/essvent--s--kryddhylleflakt/p99486
Kallas så för att man dolde dem bakom nyheten kryddhyllan ovanför spisen på 80-talet. De är gjorda för att styras av vredet på fläkten eller av ett separat styrdon. Under Dokument på den sidan finns det en manual och i den borde det ju stå hur den ska styras.
https://shop.systemair.com/sv-SE/essvent--s--kryddhylleflakt/p99486
Kallas så för att man dolde dem bakom nyheten kryddhyllan ovanför spisen på 80-talet. De är gjorda för att styras av vredet på fläkten eller av ett separat styrdon. Under Dokument på den sidan finns det en manual och i den borde det ju stå hur den ska styras.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Precis, den rackarn är det! Den kan styras av en femstegstransformator. Problemet är att fläkten sitter på en något svåråtkomlig vind och det blir därför svårt att hitta en bra placering för styrdosan.BirgitS skrev:
Finns det moderna frånluftsfläktar som är tystare och anpassar hastigheten efter förutsättningarna?[/QUOTE]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Går det inte att dra ner en kabel från vinden till något lämpligt ställe där styrdosan kan placeras?
Har du kollat att det inte finns någon kabel till fläkten bakom bakom kåpan (eller vad du nu har i köket)?
Det är väl svårt för en fläkt på vinden att veta hur mycket det osar i köket. Om det var det du menade med anpassning efter förutsättningarna.
Köksfläktar som går på högvarv är rejält bullriga. Vad din fläkt är inställd på för hastighet och om den låter normalt för den hastigheten eller om något har gått sönder är ju svårt att veta. Men normalt ska ju fläktar på vinden låta mindre än vad en köksfläkt med motorn direkt ovanför spisen gör.
Har du kollat att det inte finns någon kabel till fläkten bakom bakom kåpan (eller vad du nu har i köket)?
Det är väl svårt för en fläkt på vinden att veta hur mycket det osar i köket. Om det var det du menade med anpassning efter förutsättningarna.
Köksfläktar som går på högvarv är rejält bullriga. Vad din fläkt är inställd på för hastighet och om den låter normalt för den hastigheten eller om något har gått sönder är ju svårt att veta. Men normalt ska ju fläktar på vinden låta mindre än vad en köksfläkt med motorn direkt ovanför spisen gör.
Det borde iof gå, de dosor jag hitta säljs med så korta kablar, men det borde ju vara lätt att förlänga.BirgitS skrev:
Går det inte att dra ner en kabel från vinden till något lämpligt ställe där styrdosan kan placeras?
Har du kollat att det inte finns någon kabel till fläkten bakom bakom kåpan (eller vad du nu har i köket)?
Det är väl svårt för en fläkt på vinden att veta hur mycket det osar i köket. Om det var det du menade med anpassning efter förutsättningarna.
Köksfläktar som går på högvarv är rejält bullriga. Vad din fläkt är inställd på för hastighet och om den låter normalt för den hastigheten eller om något har gått sönder är ju svårt att veta. Men normalt ska ju fläktar på vinden låta mindre än vad en köksfläkt med motorn direkt ovanför spisen gör.
Denna fläkt suger från badrum, toalett och en klädkammare. För kök och tvättstuga finns separata system.☺️
Den låter betydligt mindre än en köksfläkt placerad i köket, men hörs ändå tydligt i de rum som ligger närmast.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det var en ovanlig användning av det aggregatet, vanligen används det för kök+badrum.
Jag har för mig att badrum ska ha ett luftflöde på 15 l/s och toalett 10 l/s. Klädkammare finns det inget specat för utan det har man för att få tillräcklig ventilation av huset. Det borde innebära att inställningen för 39 l/s (mittläget) borde räcka till enligt https://shop.systemair.com/sv-SE/essvent--s--kryddhylleflakt/p99486 vilket då ska ge en ljudnivå på 35 dB(A) på 3 m avstånd. Det hörs tydligt men är inte lika högt som prat. Det finns en mobilapp som heter Buller som kan användas för att mäta ljudnivån så det skulle du kunna göra för att dels komma fram till vilket läge som används eller om den låter onormalt mycket.
Jag har för mig att badrum ska ha ett luftflöde på 15 l/s och toalett 10 l/s. Klädkammare finns det inget specat för utan det har man för att få tillräcklig ventilation av huset. Det borde innebära att inställningen för 39 l/s (mittläget) borde räcka till enligt https://shop.systemair.com/sv-SE/essvent--s--kryddhylleflakt/p99486 vilket då ska ge en ljudnivå på 35 dB(A) på 3 m avstånd. Det hörs tydligt men är inte lika högt som prat. Det finns en mobilapp som heter Buller som kan användas för att mäta ljudnivån så det skulle du kunna göra för att dels komma fram till vilket läge som används eller om den låter onormalt mycket.
Tack dör svar! Ska kolla på detta.BirgitS skrev:
Det var en ovanlig användning av det aggregatet, vanligen används det för kök+badrum.
Jag har för mig att badrum ska ha ett luftflöde på 15 l/s och toalett 10 l/s. Klädkammare finns det inget specat för utan det har man för att få tillräcklig ventilation av huset. Det borde innebära att inställningen för 39 l/s (mittläget) borde räcka till enligt [länk] vilket då ska ge en ljudnivå på 35 dB(A) på 3 m avstånd. Det hörs tydligt men är inte lika högt som prat. Det finns en mobilapp som heter Buller som kan användas för att mäta ljudnivån så det skulle du kunna göra för att dels komma fram till vilket läge som används eller om den låter onormalt mycket.
Om jag skulle byta fläkt, finns det moderna varianter av fläktar med t.ex. trådlös kontroll? Hr googlat men utbudet verkar begränsat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden