Byggahus.se
Och innan du börjar, in med JFB om det inte finns!
Den kan rädda ditt liv och huset om det blir lite dumt.
Den skall du dock inte sätta in själv utan anlita nån för det och i värsta fall ser du sen vilka rum du skall börja renovera, dvs de utan ström.

Hmm, tänkte på trefasuttaget, är det platt så kan du ta bort de propparna och byta det i samma veva som du sätter in JFB, de där platta är nämligen totalt förbjudna idag och det med all rätt, de är veritabla dödsfällor.

/Kent
 
Redigerat:
Men....nu kanske jag har missat att någon skrivit om det redan men om man nu ska ta rum för rum så ska det väl inte vara något problem tycker jag att kunna kasta ut nya trådar (om det är infällt) eller ny kulo som man sen kan montera bort, från central (som man med fördel byter eller instalerar JFB till på en gång) till första bästa kopplingsdosa på alla grupper och därmed har man ju jord fram till rummen och sen pillar man igång rum för rum...eller? Då spelar det ju ingen roll om det är olika firmor/personer som sen kommer för dom behöver ju bara ägna sig åt att koppla ur, dra nytt/dra om, kanske riva några meter av den eventuella kulon och färdigställa rummet.
 
Snickarboden - tack för svaret!
Förstår reglerna även om jag inte riktigt håller med dem. Om jag lossar en kopplingsdosa, tar bort en kabel och sedan monterar ihop det igen så gör jag ju en liten form av montering = inte tillåtet.
Men om jag lossar dosan och tar bort kablarna helt så monterar jag ju inget och det är ingen risk att jag kopplar ihop något fel. Så hur skulle det bli dumt där?

Risken att jag kopplar ihop röd fas med röd jord är inte så överhängande då jag inte har någon jord i väggarna alls. :)
Trefasuttaget är rödvitt och fint,16 a av finaste kvalitet. Detta vet jag med bestämdhet eftersom det kan ha råkat hamna där istället för 32:an som satt där innan. Fast hur det gick till har jag givetvis ingen aning om... :blushing:

Glufsglufs - intressant idé! Får fundera lite vidare på den.
 
Dalbotös>Om jag inte missförstått regelverket helt så får man alltså inte pilla i anläggningen utan behörighet och det omfattar demontering med. Sen hur vettig den regeln är kan man diskutera men å andra sidan så om man gör rätt lär ingen klaga.

Hade jag varit i ditt läge hade jag suttit mig ner och ritat upp hur saker går och planerat efter det sen. Ett tips är att inte utgå från något utan om du vill ha koll på saker så mät. Är det gamla tjärkablar så lossa inte dem för det är ett helvete att få ihop det igen.

Är det sen en stor renovering så hade jag inte funderat på att dra i bef rör, nya är bättre och säkrare. Gör man det själv kan man ju kosta på sig sådant, anlitar man elektriker hela vägen så blir det ofta en kostnadsfråga.

/Kent
 
Ursäkta att jag stjäl tråden, men jag har en så liten fråga... :)

Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att dra ny el i gammal kåk ungefär?
(Hur långt är ett snöre, vad väger ett klot men iaf)
Vi har kök, badrum, sovrum, hall och vardagsrum i ett plan med källare. I källaren är det utanpåliggnade el och där sitter även proppskåpet. Utan jfb.

/Mathias
 
gissar på en typ 80'-120' men det är som sagt en gissning.

Faktum är att jag med tycker det springer fort iväg men det tar tid och kostar då.

/Kent
 
Redigerat:
Hur gick det för TS?
Lever hon?
Sitter hon fängslad för brott mot elföreskrifter?

Blev den gamla elen som ny?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.