14 724 läst ·
21 svar
15k läst
21 svar
Gammal brunn i nyare badrum..vad göra?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jättesvårt att svara på om ni behöver byta brunnen men en rejäl rengöring av brunnen och eventuellt av avloppsröret kan vara en bra början.Norea skrev:
Konstruktionen med att låta brunnen vara kvar vid förra renoveringen är sååå fel som det kan bli för den skulle bytats då.
Byta brunnen nu innebär att allt annat också måste göras om som sagt.
Luktar det vekligen bara precis när Ni duschar och hur länge har det i så fall varit så?
Verkar det som att det är lite småstopp i golvbrunnen?
Sitter den vita rensproppen som den ska (dvs är det tätt)?
Finns det andra avloppsanlutningar i rummet (toa, tvättställ)?
Verkar det som att det är lite småstopp i golvbrunnen?
Sitter den vita rensproppen som den ska (dvs är det tätt)?
Finns det andra avloppsanlutningar i rummet (toa, tvättställ)?
Hej
Håller med snuttjulle..vad är du har dragit i..? finns inget synligt bygelhandtag på brunnen ser mer ut att vara en MA-brunn i gjutjärn med fast vattenlås och rensplugg.
Besiktningsprotokollet säger enl dig att brunnen ej bytts vid förra renoveringen..det är inte alls nödvändigt..det beror på hur gammal den är. Och ska du byta brunnen ja då får du renovera hela badrummet..att byta bara brunnen går inte.. i varje fall inte om du vill följa branchreglerna för badrumsrenovering
Mvh
Bigge08
Håller med snuttjulle..vad är du har dragit i..? finns inget synligt bygelhandtag på brunnen ser mer ut att vara en MA-brunn i gjutjärn med fast vattenlås och rensplugg.
Besiktningsprotokollet säger enl dig att brunnen ej bytts vid förra renoveringen..det är inte alls nödvändigt..det beror på hur gammal den är. Och ska du byta brunnen ja då får du renovera hela badrummet..att byta bara brunnen går inte.. i varje fall inte om du vill följa branchreglerna för badrumsrenovering
Mvh
Bigge08
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hur gammal vilken är ??Bigge08 skrev:Hej
Mvh
Bigge08
Syftar du på renoveringen och när den är utförd så kan det kanske spela lite roll men det är ju ganska många år sedan som kravet att byta brunnar före 1990 års modell kom till. :|
väcker en gammal tråd här, men jag har försökt hitta och förstå vad den där vita pluggen är för något? Jag har likadant vattenlås/golvbrunn och kunde inte förstå hur tusan jag skulle få in en rengöringsvajer. När jag pillade väldigt lätt på den där vita pluggen ramlade den av och med det blev vattenflöden väldigt mycket bättre. Så vad är den där vita pluggen till för ens? Behöver man sätta tillbaka den?N Norea skrev:Det har börjat stinka i badrummet varje gång man duschar och jag har städat och städat men inget hjälper. Efter tips från grannen att lyfta upp insidan av brunnen, en plastskål, försökte jag det. Men den sitter som fastgjuten och går inte att dra upp. Jag kom på att brunnen fått anmärkning på besiktningen när vi köpte huset förra året. Så hrä står det "golvbrunnen är inte utbytt i samband med renovering. Ovankanten bedöms inte ligga i samma nivå som tätskiktet...Då golvbrunnen ligger lägre än tätskiktet innebär det en risk för läckage. Det går inte att se om det finns brunnsmanschett anslutet eftersom kanten är täckt med fix/fog"
Som jag fattar läcker det in under plastskålen?? Och det ska det inte göra eller? Sen vet jag inte vad brunnsmanschett är för något.
SÅ frågan är vad gör man nu? kan man fixa utan att bryta upp kakelgolvet? Det känns surt att behöva byta kakel på väggar och golv för brunnens skull.
Vad kan ett sånt här spektakel kosta?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden