Hej, har en gammal bakugn i ett äldre brygghus. Hur går vi bäst tillväga för att renovera denna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Vad är det som behöver renoveras? Har ni testat att elda i den? Börja försiktigt, är mitt tips..
Annars är väl frågan "varför", en sån där ugn drar rätt mycket ved, man ska vara mer än lite intresserad för att tycka det är rimligt att baka bröd i en sån...
Annars är väl frågan "varför", en sån där ugn drar rätt mycket ved, man ska vara mer än lite intresserad för att tycka det är rimligt att baka bröd i en sån...
Har inte testat. Tror ingen eldat i den på 30-40 år. Vill kunna ha möjligheten att baka bröd eller någon pizza i framtiden även om det är mycket jobb med både renovering och vid själva baktillfället.Dan_Johansson skrev:
Byr sig inte, med sanningen en modifikation. Sotarn kan på ett adekvat sätt se om den är på väg att vittra sönder och falla, samt att se/provtrycka kanalen om den läcker.returen skrev:
Så att säga bara elda på, kanske inte är så bra, med tanke på att det är länge sedan som det verkar ha eldats i den.
iom att ingen del av rökgången är dold så är risken för brand utan att någon märker nått obefintligtJ jonaserik skrev:
dessutom eldas den med öppen brödlucka
men visst man vill ju inte att röken skall vara inne så att kolla att pipan är ren utan skatbo är ju ingen dum ide
jag menar kajbo
Sådana stora eldade ugnar ska smygas igång ett dygn innan (minst) för att inte spricka. Speciellt om de står kallt!
Elda försiktigt med större och större inlägg med några timmars mellanrum.
Sedan bakar man hela helgen. Knappast en ugn man bara eldar järnet i för några pizzor.
Då får man snart mura om den.
Elda försiktigt med större och större inlägg med några timmars mellanrum.
Sedan bakar man hela helgen. Knappast en ugn man bara eldar järnet i för några pizzor.
Då får man snart mura om den.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Generellt sett kan man säga att bröd och pizza kräver två helt olika vedugnar.. bröd kräver stor massa för att hålla jämn (lägre) temperatur, medan pizza behöver liten massa för att värmas upp snabbare till högre temperatur.G Gusten82 skrev:
Om du söker lite i mina trådar hittar du min vedugn.. den är byggd för att baka napolitanska pizzor i, och tar ungefär 3 timmar att värma upp..
Som sagt, testa att elda i den och se, min gissning är att all renovering handlar om att montera ner hela ugnen och bygga upp den igen... Det blir inte billigt..
Man skall inte använda en murstocken som stått oanvänd i många år. Sotarens provtryckning och godkännande blir en värdehandling gentemot ditt försäkringsbolag om det skulle börja brinna om du proveldar. Jag skulle absolut försöka rädda ugnen om det är rimligt. Största problemet är nog skorstenen ovan taket den verkar vara murad med ett svagt bruk, troligtvis lerbruk som bin och väder gått hårt åt. Prata med sotaren och bistå med en skylift så han kommer upp och kan kolla.
Du får börja med att konstatera om pipan är fri från kajbon medelst lod och snöre. Sen är rätt väg att gå att höra med sotaren. Skiter du i det så får du köpa några rökpatroner, finns hos de som säljer kaminer eller på nätet. Plugga toppen på pipan, tänd på patronen i botten av kanalen och se till att den är så tät som möjligt. Ta en ficklampa och leta rök, inklusive i andra pipor än den avsedda.
Redigerat: