23 585 läst ·
45 svar
24k läst
45 svar
Gamla enklare "svartbyggen" i glesbyggd
Det skulle vara intressant att veta namnet på din kommun eller lanskap/län.N knightpete skrev:Om det är utanför detaljplan så skulle inte vi lagt oss i de byggnader som lagts till under åren. Om du skulle sökt bygglov för garaget hos oss kommer vi fråga dig om du vill dra tillbaka ansökan då vi inte anser att det behövs om så är fallet. Annars bedöms bygglovet vidare. Att byggnaden och placeringen följer planbestämmelser/områdesbestämmelser/översiktsplaner i övrigt god form etc.
Om det är inom detaljplan kommer en av byggnaderna räknas som friggebod och okej. Den andra kommer bedömas mot planbestämmelserna om det är planenligt utgångsläge. Dock kommer vi inte att kräva rivning om 10 år passerats och planstridigt. Vid en ansökan om bygglov kontrolleras då om garage är planenligt om byggrätt finns kvar och att byggnaden och placeringen följer planbestämmelser/områdesbestämmelser/översiktsplaner i övrigt god form etc.
Olika kommuner kan ha olika tolkningar och arbetssätt mot samma lagar och rekommendationer med egna översiktsplaner, policys, etc. men bedömningen ska resultera i samma för samma situation och läge. Sedan tillkommer rättsfall och domar som förändrar bedömningar. Något som bedömdes på ett sätt för 10 år sedan är inte säkert att det bedöms på samma sätt idag. Så lika behandling och bedömning är för samma läge, samma åtgärd och samma tidpunkt generellt sett.
Jag skulle ha ringt kommunen och frågat, om det ändå är osäkert skicka in ett bygglov för att förhindra ev. Framtida problem med tillsyn etc. Är det strandskydd kan även dispens behövas beroende på tomtplatsen. Kommun kommer guida dig igen allt om du ansöker om lov. I alla fall hos oss.
Bor själv i en kommun med handläggare/ chefer med bristande service som har fått kritik inte bara från privatpersoner utan även företag.
I en grannkommun till min, har en person byggt en carport som komplementbyggnad men inte på anvisad plats utan precis vid tomtgränsen mot en tillfartsväg. Denna byggda han sedan ut med två förråd så från det tillåtna på 27.5 m2 är den nu på 50 m2.
Till det finns ändå 40-50 m2 små byggnader och förråd.
Nu har han fått tillåtelse att bygga ytterligare en komplementbyggnad på 60-70 m2.
Så även om PBL har strikta regler som skall gälla i hela Sverige verkar kommunerna ha olika syn och vad som är tillåtet.
Vad bra att jag då inte påstått nått annat än att de byggnader som behövs för jord och skogsbruket är lovfria och att komplementbyggnad i form av dubbelgarage bör vara lovfritt i TS fall.T Thomas_Blekinge skrev:
Är det inte bara så att du är lite gnällig och söker fel som inte finns?
Kan dela min erfarenhet om hur det gå till i min kommun. Vi har en gäststuga som är svartbyggd enligt kommunen, inte vi som byggt den och preskriptionstiden har gått ut. Bor inte i detaljplanerat område men inte heller där det är ”helt fritt att bygga” utan i nån slags svårdefinierad gråzon, också detta enligt kommunen. Svartbygget uppdagades när vi kontaktade dem för att fråga om det behövdes bygglov för ett annat projekt. Vi frågade då om svartbygget var ett problem, var på tjänstemannen svarade ”nää, det skulle va om vi åker ut och gör en inspektion då. Men det gör vi inte”. Ska även tillägga att vi inte var anonyma, således vet de var svartbygget finns men det bryr sig inte om det. Sannolikt för att det inte är till men för någon av grannarna.
Underbart med pragmatiska tjänstemän.hamhamham skrev:
Kan dela min erfarenhet om hur det gå till i min kommun. Vi har en gäststuga som är svartbyggd enligt kommunen, inte vi som byggt den och preskriptionstiden har gått ut. Bor inte i detaljplanerat område men inte heller där det är ”helt fritt att bygga” utan i nån slags svårdefinierad gråzon, också detta enligt kommunen. Svartbygget uppdagades när vi kontaktade dem för att fråga om det behövdes bygglov för ett annat projekt. Vi frågade då om svartbygget var ett problem, var på tjänstemannen svarade ”nää, det skulle va om vi åker ut och gör en inspektion då. Men det gör vi inte”. Ska även tillägga att vi inte var anonyma, således vet de var svartbygget finns men det bryr sig inte om det. Sannolikt för att det inte är till men för någon av grannarna.
Eftersom svartbygget är preskriberas händer inget från kommunens sida. En inspektion med efterföljande utredningar utan åtgärdsbeslut leder enbart till ökad kostnad för din ko.mmun och dig via skatten
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
En liten konkurrerande fråga på samma tema. Om man bor utanför detaljplanerat område, dvs på landet på riktigt, ingen granne med direkt anslutning (skog och ängsmark runt hela tomten), en avstyckad gård)
Kan jag då uppföra ett växthus på säg 100m2 utan att behöva kontakta kommunen?
Lite extra krux är att det är ett exprimentellt vinterväxthus, så jag kommer troligen att modifiera konstruktionen efterhand som saker fungerar eller inte fungerar
Lite extra krux är att det är ett exprimentellt vinterväxthus, så jag kommer troligen att modifiera konstruktionen efterhand som saker fungerar eller inte fungerar
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
Min intiala tolkning är att ett växthus inte ryms inom jordbruk eller skogsbruk. Därmed behövs bygglov.M Mattias Svederberg skrev:En liten konkurrerande fråga på samma tema. Om man bor utanför detaljplanerat område, dvs på landet på riktigt, ingen granne med direkt anslutning (skog och ängsmark runt hela tomten), en avstyckad gård)
Läs mer på Boverkets rekommendationer:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/
Redigerat:
Jag tolkar samma:N knightpete skrev:
Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader.
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
Jag jobbar i Berg och Härjedalen. Vi gör inte allt rätt. Men PBL är oftast en bedömningslag vilket inte alltid gör det svart och vitt. Vi försöker vara pragmatiska men följer alltid våra tolkningar av Boverkets rekommendationer och gällande praxis från nya domar etc. om vi är uppdaterade i just den specifika frågan.Å Ådi88 skrev:Det skulle vara intressant att veta namnet på din kommun eller lanskap/län.
Bor själv i en kommun med handläggare/ chefer med bristande service som har fått kritik inte bara från privatpersoner utan även företag.
I en grannkommun till min, har en person byggt en carport som komplementbyggnad men inte på anvisad plats utan precis vid tomtgränsen mot en tillfartsväg. Denna byggda han sedan ut med två förråd så från det tillåtna på 27.5 m2 är den nu på 50 m2.
Till det finns ändå 40-50 m2 små byggnader och förråd.
Nu har han fått tillåtelse att bygga ytterligare en komplementbyggnad på 60-70 m2.
Så även om PBL har strikta regler som skall gälla i hela Sverige verkar kommunerna ha olika syn och vad som är tillåtet.
Viktigast för oss är att alla får samma bedömning för samma förutsättningar vilket också innebär inom samma tidsrum när samma rekommendationer och vägledande domar finns.
Exempelvis har bedömning kring vad som är en källare/våning ändrats ganska mycket sen 20 år tillbaka och idag vilket kan tyckas orättvist men man har ändå inte rätt göra som grannen för 20 år sedan idag. Det är de nya lagarna och reglerna som gäller. Därför rekommenderar jag alla vid osäkerheten att söka bygglov, anmäla åtgärd eller prata med kommunen så att man inte exempelvis 20 år senare när hela ens byggnad ligger på prickmark vill bygga ut och det inte kan tillåtas då utgångsläget är planstridigt. Byggnaden får ju dock står kvar då det är preskiberat, men byggnaden får inte byggas ut.
Men se upp med "tjänstemannaniten" som finns i många kommuner. Regelverken bidrar ju till deras levebröd och även om inte "Din" handläggare är övernitisk kan hen ha kolleger eller chefer som gärna ser att frågor prövas mer noggrant - oavsett utgång. En annan sak är att det hos grannar kan "hända saker" som intresserar tjänstemännen eller goda relationer mellan grannar "slutar vara goda" av olika skäl - försäljningar, generationsskiften m.m. Vill inte låta dyster - vet egentligen inte hur jag själv skulle ha gjort.Claes Sörmland skrev:
Låter inte som samlad bebyggelse som hindrar bygglovsbefrielse för komplementbyggnader. Men fråga kommunen hur de ser på det. Eller snarare: Du får veta vad den eller de tjänstemän tror som svarar på frågan. Svar på hur kommunen bedömmer frågan får du väl först om du ansöker om bygglov och bygglovsavdelningen formellt avslår den med grund i bygglovsbefrielse p g a ej sammanhållen bebyggelse. Eller bygger och anmäler för tillsyn.
Visst är det! Jag blev verkligen positivt överraskad.B Bernt Ö97 skrev:
Om det rör sig om ett bostadskomplement till ditt en- eller tvåbostadshus så går växthus vanligen bra att uppföra utan bygglov på en sån plats som du beskriver. Men storleken på byggnaden kan nog sätta stopp för kravet på att byggnaden ska vara underordnad bostadshuset. Då krävs bygglov. Läs alla detaljerna här:M Mattias Svederberg skrev:En liten konkurrerande fråga på samma tema. Om man bor utanför detaljplanerat område, dvs på landet på riktigt, ingen granne med direkt anslutning (skog och ängsmark runt hela tomten), en avstyckad gård)
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/
Om det finns en grund kvar av huset så kan du renovera huset. Självklart vet hur det såg ut. Och det behövs inget bygglov för renovering till som det såg ut.
Jo det behövs bygglov i det fallet. Om endast en grund står kvar av ett hus så är det i PBLs mening rivet. Det har upphört att existera. D v s en ny byggnad är just en ny byggnad som kräver bygglov om det inte finns särskild bygglovsbefrielse för den. Detta gäller även om den nya byggnaden ser ut exakt som en gammal riven byggnad på platsen.Å Åsbjörn Ulvstig skrev:
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Claes Sörmland skrev:
Om det rör sig om ett bostadskomplement till ditt en- eller tvåbostadshus så går växthus vanligen bra att uppföra utan bygglov på en sån plats som du beskriver. Men storleken på byggnaden kan nog sätta stopp för kravet på att byggnaden ska vara underordnad bostadshuset. Då krävs bygglov. Läs alla detaljerna här:
[länk]
Den ska inte dominera tolkar jag som att den ska vara lägre och mindre i basyta än bostadshuset. Höjden är ju inget problem. Mitt hus är 8 meter högt, växthuset kommer nog trilla in under 3. Bostadshuset har en grundyta på runt 90m2. Så om växthuset blir 100... så ... skulle man kunna tolka de som att de dominerar? Klart egentligen inget som hindrar mig att göra de något mindre. Eller om de med dominera menar volym, för så fall kan jag göra växthuset rejält stort eftersom jag planerar att göra de relativt lågt.
Jag vet inte hur gällande rätt ser ut. Man får antingen vara överens med tjänstemännen på kommunens byggnadsnämnd så att det aldrig blir en diskussionsfråga eller säkra sin rätt genom att gräva fram ett rättsfall (eller text från Boverket). Men många är ju inte beredda att ta en fight med sin kommuns byggnadsnämnd rättsligt och då bestämmer i praktiken tjänstemännen.M Mattias Svederberg skrev:Den ska inte dominera tolkar jag som att den ska vara lägre och mindre i basyta än bostadshuset. Höjden är ju inget problem. Mitt hus är 8 meter högt, växthuset kommer nog trilla in under 3. Bostadshuset har en grundyta på runt 90m2. Så om växthuset blir 100... så ... skulle man kunna tolka de som att de dominerar? Klart egentligen inget som hindrar mig att göra de något mindre. Eller om de med dominera menar volym, för så fall kan jag göra växthuset rejält stort eftersom jag planerar att göra de relativt lågt.