Vad göra? Det finns två av dessa kvar i huset o i övrigt en värmepump så värmetillförseln en kall vintertid är i underkant (wc, hall, tvättstuga o kök på nedreplan har el golvvärme).
 
Ha dem kvar? Köpa nya med högre effekt om du vill ha det varmare. Kasta ut dem och köp ett par varma tofflor?

/ATW
 
Kostar nya i inköp o drift?
 
TS, jag tror du måste försöka formulera dina frågor lite tydligare för jag förstår inte riktigt vad du undrar över.
 
Nya kostar någon tusenlapp och uppåt. Driften kostar lika mycket som idag ifall du ska ha samma effekt. Men vill du ha mer värme blir det givetvis dyrare eftersom det går åt mer el.
 
Många tror att man kan spara energi på att köpa nya element, eller att oljefyllda drar mindre ström än vad "vanliga" el-element gör.
För att värma upp en viss yta, går det åt x antal watt, sedan vad du använder för typ av element är oväsentligt. Skillnaden som kan bli om man byter äldre element som har bi-metall termostat, till nya med elektronisk termostat är att man kan få en jämnare värme. Äldre bi-metall termostater är ofta inte så exakt, har du satt termostaten på 20 grader så kanske elementet för stängs av vid 22 och sedan får värmen sjunka till 18 innan den slås på igen. Medan en elektronsik termostat kanske skiljer på 0,5 grad eller så...

Om man väljer att sätta dit ett större element, fler watt, än vad de äldre på så kan det gå snabbare att få upp temperaturen i rummet. I övrigt så kostar det lika mycket att värma upp samma yta, om man inte ökar gradantalet i rummet förstås...
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Bilden som försvann... ImageUploadedByByggahus.se1395431041.340293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fina g:a NOBÖ elemet, du får knappast några mer effektiva element. Dom kar visserligen inte elektronisk termostat men ett system med accelerationselement som gör att dom diffar ca 0,5 grader och det är helt godkänt. Dom nya är knappast något bättre. Så jag skulle spara och byta dom tills den dag dom går sönder, det brukar vara plastbitar i reglagen som fallerar.
 
Två gamla el-element, golvvärme och en odefinierad värmepump. Alldeles för lite info för att ge några generella råd. Vad är det för värmepump? Vad är det för golvvärme? Var sitter elementen?

Vi har en enkel luftvärmepump, samt el-element under alla fönster, de senare slår vi på vid behov, vilket inte varit många timmar den här vintern. Dock behövs de förståss i sovrummen om man vill sova med stängd dörr, dit når ju inte luftvärmen.
 
elmont skrev:
Fina g:a NOBÖ elemet, du får knappast några mer effektiva element. Dom kar visserligen inte elektronisk termostat men ett system med accelerationselement som gör att dom diffar ca 0,5 grader och det är helt godkänt. Dom nya är knappast något bättre. Så jag skulle spara och byta dom tills den dag dom går sönder, det brukar vara plastbitar i reglagen som fallerar.
Värdefull och trevlig info! Tänk att en bild säger mer än 1000 ord!
 
Ang Bi-metalls termostat vs elektronisk så finns det en del trådar här på BH att läsa för den som är intresserad...men sammanfattningsvis så spelar det ingen roll ang den totala förbrukningen (driften) på vilken typ av termostat man använder bara att den fungerar...
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.